Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(1598)
IBUK Libra
(3)
Forma i typ
Książki
(1517)
Rejestracje audio i wideo
(78)
Publikacje naukowe
(35)
Publikacje dydaktyczne
(33)
Programy komputerowe
(13)
Publikacje fachowe
(13)
E-booki
(10)
Audiobooki
(5)
Komiksy i książki obrazkowe
(5)
Muzyka
(5)
Poradniki i przewodniki
(3)
Rejestracje dźwiękowe i wideo
(3)
Proza
(2)
Druki ulotne
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(1358)
dostępne
(754)
wypożyczone
(33)
nieokreślona
(33)
Placówka
Biblioteka Główna. Magazyny
(343)
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
(451)
Biblioteka Główna. Czytelnie
(1382)
Filia Radzyń Podlaski. Wypożyczalnia
(1)
Filia Radzyń Podlaski. Czytelnia
(1)
Autor
Dooley Jenny
(61)
Evans Virginia
(55)
Cruz Christopher sol
(34)
Herrera Mario
(34)
Mourão Sandie
(15)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(14)
Szuścik Urszula
(13)
Ur Penny
(12)
Zemach Dorothy E
(12)
Richards Jack C. (1943- )
(10)
Simmons Naomi
(10)
Thornbury Scott
(10)
Dörnyei Zoltán
(9)
Ellis Rod
(9)
Komorowska Hanna
(9)
Mann Malcolm
(9)
Siemieniecki Bronisław (1950- )
(9)
Taylore-Knowles Steve
(9)
Ellis Gail
(8)
Lloyd Charles
(8)
Medwell Claire
(8)
Musiol Mady
(8)
Villarroel Magaly
(8)
Wright Andrew
(8)
Gajdzica Zenon
(7)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(7)
Kruszewski Krzysztof (1939- )
(7)
McCarthy Michael (1947- )
(7)
Mitchell H.Q
(7)
Bereźnicki Franciszek (1937- )
(6)
Chamot Anna Uhl
(6)
Gallego Pablo
(6)
Gibson Carolyn
(6)
Gray Elizabeth
(6)
Harmer Jeremy (1947- )
(6)
Klinik Anna
(6)
Kotane L.V
(6)
Nunan David
(6)
Puchta Herbert
(6)
Rinvolucri Mario (1940- )
(6)
Willis Jane
(6)
Wilson Terry
(6)
Ansel Linnette
(5)
Bednarek Józef
(5)
Brewster Jean
(5)
Broomhead Lisa
(5)
Brown H. Douglas (1941- )
(5)
Doff Adrian
(5)
Dummett Paul
(5)
Edwards Lynda
(5)
Graham Carolyn
(5)
Jones Leo (1943- )
(5)
Kupisiewicz Czesław (1924- )
(5)
Lankiewicz Hadrian Aleksander
(5)
Lansford Lewis
(5)
Larsen-Freeman Diane
(5)
Lewis Gordon
(5)
Lightbown Patsy M
(5)
Raczyńska Regina
(5)
Spada Nina
(5)
Antonaros Suzanne
(4)
Beatty Ken
(4)
Bielak Marlena
(4)
Borys Tadeusz (1945- )
(4)
Broadbent Paul
(4)
Chomacki Kate
(4)
Cohen Ulrike
(4)
Couri Lilika
(4)
Dakowska Maria
(4)
Erocak Linnette Ansel
(4)
Gerngross Günter
(4)
Glover David
(4)
Glover Penny
(4)
Grandi Nicoletta
(4)
Green Catherine
(4)
Griesbach Heinz (1931- )
(4)
Grundy Peter
(4)
Hill Robert
(4)
Jóźwik Sławomir
(4)
Kind Uwe von
(4)
Latham-Koenig Christina (1952- )
(4)
Long Michael H
(4)
Martin Alex (1953- )
(4)
Miller Judy L
(4)
Neuner Gerhard (1941- )
(4)
O'Malley J. Michael
(4)
Ochmański Marian (1936- )
(4)
Oelszlaeger-Kosturek Beata
(4)
Oxenden Clive (1953- )
(4)
Oxford Rebecca L
(4)
Parrott Martin
(4)
Ruddle Mary
(4)
Szelachowski Maciej
(4)
Tanner Rosie
(4)
Thornbury Scott (1950- )
(4)
Williams Marion
(4)
Balcázar Abraham
(3)
Bates Chris
(3)
Benson Phil (1955- )
(3)
Bergier Józef (1952- )
(3)
Rok wydania
2020 - 2024
(56)
2010 - 2019
(625)
2000 - 2009
(654)
1990 - 1999
(220)
1980 - 1989
(35)
1970 - 1979
(8)
1960 - 1969
(2)
1950 - 1959
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(178)
1989-2000
(6)
1945-1989
(3)
1901-2000
(2)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1945-19891989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(1053)
Wielka Brytania
(238)
Anglia
(75)
Kiribati
(72)
Nowy Jork (stan) (USA)
(49)
Stany Zjednoczone
(28)
Rosja
(17)
nieznany (us)
(15)
Kalifornia (USA)
(13)
nieznany (d)
(10)
Massachusetts (USA)
(6)
Wirginia (USA)
(4)
Niemcy
(3)
Illinois (USA)
(2)
Maryland (USA)
(2)
New Hampshire (USA)
(2)
Kanada
(2)
Australia
(1)
Chiny
(1)
nieznany (cdn)
(1)
Connecticut (USA)
(1)
Dystrykt Kolumbii (USA)
(1)
nieznany (f)
(1)
Hawaje (USA)
(1)
Indie
(1)
Włochy
(1)
Michigan (USA)
(1)
Holandia
(1)
Pensylwania (USA)
(1)
Singapur
(1)
Szwajcaria
(1)
nieokreślony (s.l.)
(1)
Język
polski
(1072)
angielski
(506)
rosyjski
(19)
portugalski
(1)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(40)
B2 poziom biegłości językowej
(15)
Przedszkola
(14)
Nauczanie początkowe
(12)
Dzieci
(11)
Nauczyciele
(11)
Poziom średniozaawansowany
(10)
C1 poziom biegłości językowej
(9)
Poziom profesjonalny
(5)
A2 poziom biegłości językowej
(4)
C1 plus
(4)
Nauczyciele języka angielskiego
(4)
Poziom podstawowy
(4)
Poziom wyższy średniozaawansowany
(4)
Poziom zaawansowany
(4)
Szkoły podstawowe
(4)
B1 poziom biegłości językowej
(3)
Nauczyciele języków
(3)
Nauczyciele nauczania początkowego
(3)
Poziom nauczania szkoły wyższe
(3)
Psycholodzy
(3)
Rodzice
(3)
B2 (poziom biegłości językowej)
(2)
C1 (poziom biegłości językowej)
(2)
C2 poziom biegłości językowej
(2)
Dorośli
(2)
Dziennikarze
(2)
Klasa 1.
(2)
Klasa 2.
(2)
Nauczyciele przedszkoli
(2)
Pedagodzy
(2)
A1 poziom biegłości językowej
(1)
Animatorzy kultury
(1)
B2 (poziom naukowy)
(1)
B2+ (poziom biegłości językowej)
(1)
C1 (poziom naukowy)
(1)
C2 (poziom biegłości językowej)
(1)
Gimnazja
(1)
Klasa 3.
(1)
Logopedzi
(1)
Pedagodzy szkolni
(1)
Politycy
(1)
Poziom niższy średniozaawansowany
(1)
Poziom podstawowy A1-A2
(1)
Poziom podstawowy B1-B1+
(1)
Pracownicy naukowi
(1)
Szkoły średnie
(1)
Terapeuci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(1)
Literatura polska
(1)
Temat
JĘZYK ANGIELSKI
(628)
Nauczanie języków obcych
(229)
Język angielski
(158)
NAUCZANIE
(128)
Nauczanie
(117)
JĘZYKI
(100)
JĘZYK NIEMIECKI
(77)
Metody nauczania
(47)
CZYTANIE
(45)
Nauczanie początkowe
(35)
NAUCZANIE POCZĄTKOWE
(33)
NAUCZANIE na ODLEGŁOŚĆ
(26)
JAN PAWEŁ II (papież ; 1920-2005)
(25)
JĘZYKOZNAWSTWO
(23)
MATERIAŁY KONFERENCYJNE
(21)
NIEPEŁNOSPRAWNI
(21)
UCZENIE SIĘ
(20)
Czytanie
(19)
Język rosyjski
(19)
KOMPUTERY
(18)
DZIECKO
(17)
NAUCZYCIELE
(17)
PEDAGOGIKA
(17)
INTERNET
(16)
Pisanie
(16)
DZIECKO NIEPEŁNOSPRAWNE
(14)
MULTIMEDIA
(14)
WYCHOWANIE
(13)
MYŚLENIE TWÓRCZE
(12)
Wychowanie przedszkolne
(12)
B2 (poziom biegłości językowej)
(11)
Dwujęzyczność
(11)
Język środowiskowy
(11)
Pomoce dydaktyczne
(11)
SZKOLNICTWO WYŻSZE
(11)
Tutoring
(11)
UCZNIOWIE
(11)
ŚRODKI MASOWEGO PRZEKAZU
(11)
PEDAGOGIKA SPECJALNA
(10)
PISANIE
(10)
PIŁKA NOŻNA
(10)
STANY ZJEDNOCZONE
(10)
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
(10)
English language
(9)
JĘZYK POLSKI
(9)
DYSLEKSJA i DYSGRAFIA
(8)
GRY EDUKACYJNE
(8)
Gramatyka
(8)
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
(8)
KULTURA CZYTANIA i PISANIA
(8)
Language and languages
(8)
MATEMATYKA
(8)
Nauczanie na odległość
(8)
SZKOLNICTWO
(8)
ĆWICZENIA SIŁOWE
(8)
CZYTANIE ze ZROZUMIENIEM
(7)
DWUJĘZYCZNOŚĆ
(7)
Dzieci
(7)
GRY SPORTOWE
(7)
JĘZYK ROSYJSKI
(7)
Językoznawstwo
(7)
Kształcenie
(7)
Nauczyciele
(7)
PIEŚŃ i PIOSENKA
(7)
PRZYRODA
(7)
Second language acquisition
(7)
Strategie uczenia się
(7)
WYCHOWANIE FIZYCZNE
(7)
C1 (poziom biegłości językowej)
(6)
EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA
(6)
EGZAMINY
(6)
FCE (certyfikat językowy)
(6)
HISTORIA
(6)
INFORMATYKA
(6)
INNOWACJE
(6)
Kreatywność
(6)
Metody aktywizujące (pedagogika)
(6)
PODRĘCZNIKI
(6)
PRZEKŁADY
(6)
Praca zespołowa
(6)
Psychologia nauczania
(6)
RODZINA
(6)
SPORT
(6)
TESTY
(6)
DZIECKO NIEPEŁNOSPRAWNE UMYSŁOWO
(5)
Drama (pedagog.)
(5)
FILM EDUKACYJNY
(5)
INTEGRACJA SPOŁECZNA
(5)
Język angielski (przedmiot szkolny)
(5)
KULTURA
(5)
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA SZKÓŁ
(5)
MUZYKA
(5)
Motywacja uczenia się
(5)
NAUCZANIE ZINTEGROWANE
(5)
NAUKA SPOŁECZNA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
(5)
NIEPEŁNOSPRAWNI UMYSŁOWO
(5)
OŚWIATA
(5)
Psychologia
(5)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(5)
Technologia
(5)
Temat: czas
2001-
(45)
2001-0
(13)
1989-
(11)
1901-2000
(5)
1989-2000
(3)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1901-
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Polska
(8)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(1)
Francja
(1)
Królestwo Polskie (1815-1915)
(1)
NIEMCY
(1)
Niemcy
(1)
POLSKA
(1)
Rosja
(1)
STANY ZJEDNOCZONE
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wielka Brytania
(1)
ŁÓDZKIE, województwo (od 1999)
(1)
Gatunek
Podręcznik
(85)
PODRĘCZNIKI
(77)
PORADNIKI dla NAUCZYCIELI
(45)
DOKUMENTY ELEKTRONICZNE
(38)
KSIĄŻKI dla PRZEDSZKOLAKÓW
(38)
OPOWIADANIE DZIECIĘCE ANGIELSKIE
(27)
Praca zbiorowa
(22)
PODRĘCZNIKI SZKOLNE
(19)
PODRĘCZNIKI AKADEMICKIE
(17)
DOKUMENTY DŹWIĘKOWE
(16)
Bajki i baśnie
(11)
Opracowanie
(9)
PIOSENKA DZIECIĘCA ANGIELSKA
(8)
Poradnik
(8)
ĆWICZENIA i ZADANIA do NAUCZANIA POCZĄTKOWEGO
(8)
DOKUMENTY AUDIOWIZUALNE
(7)
MATERIAŁY KONFERENCYJNE
(7)
Monografia
(7)
Sprawdziany i testy
(6)
MOWY i HOMILIE PAPIESKIE
(3)
Poradniki dla nauczycieli
(3)
Scenariusz zajęć
(3)
ĆWICZENIA i ZADANIA
(3)
BAJKA i BAŚŃ
(2)
KSIĄŻKI ELEKTRONICZNE
(2)
LISTY APOSTOLSKIE
(2)
LITERATURA
(2)
LITERATURA DZIECIĘCA
(2)
MATERIAŁY POMOCNICZE dla SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
(2)
Podręczniki akademickie
(2)
Program edukacyjny
(2)
Raport z badań
(2)
Słownik języka angielskiego
(2)
Słownik terminologiczny
(2)
Antologia
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
ENCYKLIKI
(1)
Film edukacyjny
(1)
LITERATURA ANGIELSKA
(1)
MATERIAŁY POMOCNICZE dla SZKÓŁ WYŻSZYCH
(1)
Melodia z tekstem podłożonym
(1)
OPOWIADANIE MŁODZIEŻOWE ANGIELSKIE
(1)
Opowiadania i nowele autobiograficzne
(1)
PODRĘCZNIKI do NAUCZANIA POCZĄTKOWEGO
(1)
PORADNIKI
(1)
PORADNIKI dla RODZICÓW
(1)
PROGRAMY NAUCZANIA
(1)
PROGRAMY NAUCZANIA dla GIMNAZJÓW
(1)
PROGRAMY NAUCZANIA dla SZKÓŁ WYŻSZYCH
(1)
PROGRAMY SZKOLEŃ
(1)
Piosenka dziecięca polska
(1)
Podręczniki
(1)
Pomoce dydaktyczne
(1)
Poradniki dla rodziców
(1)
Powieść
(1)
Problems, exercises
(1)
Program nauczania
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Publikacje dla dzieci
(1)
Romans historyczny
(1)
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
(1)
SCENARIUSZE ZAJĘĆ dla GIMNAZJÓW
(1)
SCENARIUSZE ZAJĘĆ do NAUCZANIA POCZĄTKOWEGO
(1)
Synteza
(1)
SŁOWNIKI ANGIELSKIE
(1)
Słownik angielski
(1)
WYDAWNICTWA POPULARNE
(1)
Wykład
(1)
ĆWICZENIA i ZADANIA dla SZKÓŁ WYŻSZYCH
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(295)
Językoznawstwo
(259)
Literaturoznawstwo
(14)
Psychologia
(13)
Zarządzanie i marketing
(12)
Socjologia i społeczeństwo
(7)
Kultura fizyczna i sport
(5)
Kultura i sztuka
(5)
Informatyka i technologie informacyjne
(4)
Media i komunikacja społeczna
(3)
Ochrona środowiska
(3)
Medycyna i zdrowie
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Matematyka
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Praca, kariera, pieniądze
(1)
Religia i duchowość
(1)
Słowo kluczowe
teaching
(511)
English language
(421)
reading
(105)
study and teaching
(98)
ELT
(93)
writing
(92)
learning
(83)
EFL
(74)
language
(71)
speaking
(67)
pre-school education
(64)
primary school education
(61)
second language acquisition
(58)
grammar
(56)
listening
(53)
nauczanie
(51)
foreign speakers
(49)
linguistics
(48)
primary school
(46)
storytime
(42)
study
(42)
pupils
(41)
English
(38)
storytelling
(38)
edukacja
(34)
vocabulary
(34)
education
(33)
learning strategies
(31)
teacher's book
(31)
children
(29)
applied linguistics
(28)
SLA
(26)
ESL
(25)
dzieci
(25)
edukacja wczesnoszkolna
(24)
foreign language
(24)
language learning
(24)
language teaching
(24)
language acquisition
(23)
nauczyciel
(22)
song
(22)
literacy
(20)
methodology
(19)
e-learning
(18)
culture
(17)
dydaktyka
(17)
methods of teaching
(17)
teacher development
(17)
teaching approaches
(17)
русский язык
(17)
intermediate level
(16)
kształcenie
(16)
język obcy
(15)
advanced level
(14)
niepełnosprawni
(14)
psychology
(14)
szkolnictwo wyższe
(14)
teacher education
(14)
wychowanie
(14)
resource book
(13)
teacher
(13)
teaching materials
(13)
uczeń
(13)
young learners
(13)
Internet
(12)
bilingualism
(12)
communication
(12)
rhetoric
(12)
tests
(12)
cartoon
(11)
elementary level
(11)
language arts
(11)
language skills
(11)
literature
(11)
metody nauczania
(11)
second language learning
(11)
story
(11)
textbook
(11)
tutoring
(11)
бизнес
(11)
FCE
(10)
Jan Paweł II
(10)
education studies
(10)
lesson planning
(10)
motivation
(10)
pre-intermediate level
(10)
reading comprehension
(10)
szkoła
(10)
B2
(9)
B2 (poziom biegłości językowej)
(9)
cele kształcenia
(9)
classroom managment
(9)
drama
(9)
edukacja przedszkolna
(9)
games
(9)
nauczanie początkowe
(9)
research
(9)
uczenie się
(9)
wychowanie przedszkolne
(9)
czytanie
(8)
1601 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Nazwy aut. na s. 4 okł.
Książka opisuje zjawiska kulturowo - społeczne w różnoraki sposób negujące to doświadczenie miłości oblubieńczej, jakie zostało wyrażone na kartach Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, w ostatnim czasie bardzo się nasiliły, dochodząc w Polsce do głosu na skalę przedtem nieznaną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 9570.II.3 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jan Paweł II wygłosił do Polaków dziesięć fundamentalnych homilii o przykazaniach Dekalogu. Było to w takim momencie w naszych dziejach, że zachłyśnięci wolnością nie chcieliśmy słuchać trudnych słów Papieża. Homilie wtedy wygłoszone pozostały do dziś nieodrobioną katechezą. "Dekalog dla Polaków" rozpoczyna się wstrząsającym reportażem Jarosława Szarka opisującym atmosferę, w jakiej Jan Paweł II głosił Polakom homilie o Dekalogu. Po nim Czytelnik odnajdzie wspaniały, utrzymany w wyjątkowej poetyce esej bp. Józefa Zawitkowskiego, nawiązujący do treści dziesięciu homilii Ojca Świętego o przykazaniach Bożych, a dalej już wszystkie dziesięć katechez Jana Pawła II - właściwy Dekalog dla Polaków - poprzedzonych wprowadzeniami zaproszonych Autorów. Całość wieńczy piękna homilia o przykazaniu miłości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 5609.II.3 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 10766.II.3 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 309-321 oraz przy pracach.
Praktyka edukacji muzycznej w Polsce i Europie jako dziedzina służąca młodemu pokoleniu do poznawania dorobku kultury muzycznej i dająca podstawy do świadomego i aktywnego kontaktowania się z nim, jest przedmiotem troski środowiska psychologów, pedagogów, muzykologów, rozumiejących niepowtarzalne wartości aktywnego uprawiania muzyki dla rozwoju osobistego i kultury każdego człowieka. Realia dzisiejszej szkoły oraz życia społecznego i obyczajowego, jak również badania sondażowe wskazują na silną potrzebę zajmowania się muzyką przez młode pokolenie. Ta naturalna potrzeba młodych zderza się z brakiem narzędzi do rozumienia przez nich muzyki, warunków do przeżywania estetycznego i emocjonalnego muzyki, wynikającym z niedostatków w systemie kształcenia i nauczania muzyki w szkołach oraz w przygotowaniu nauczycieli.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 22495.V.3 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 1.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 22494.V.3 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Second Language Acquisition ; 82)
Includes bibliographical references and index.
In view of recent debates on the global spread of English and its international lingua franca role, what pronunciation models are appropriate for millions of EFL learners? Which aspects of English phonetics should be taught to foreign students and which can be neglected with little loss to successful communication? How can English pronunciation be taught in an interesting and effective way which is both learner- and teacher-friendly, in accordance with the latest scholarly and technological achievements? This research-based book addresses these and many other fundamental issues that are currently at the centre of pronunciation teaching. It offers a wealth of new theoretical ideas and practical solutions to various phonodidactic problems that arise in EFL contexts, approaching pronunciation instruction from global and local perspectives and supporting its theoretical claims with extensive empirical evidence. It will be of interest to EFL teachers and teacher trainers, pronunciation specialists and students of applied linguistics.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 15688.XXIV.10 [Czytelnia A] (1 egz.)
Książka
Muzyka
CD
W koszyku
W co się bawić z dziećmi? : piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka / opracowała Marta Bogdanowicz ; ilustrował Cezariusz Deliński. - Wydanie VII. - Gdańsk : "Harmonia", 2019. - 128 s. : il. kolor., nuty ; 30 cm + 3 płyty (CD) : digital, stereo. ; 12 cm.
Bibliogr. s. 128. Indeks.
Książka ta powstała z myślą o najmłodszych dzieciach 2-, 3-letnich i przedszkolakach. Zaprezentowane w niej piosenki i wierszyki można wykorzystywać zarówno w zabawie grupowej (w przedszkolu, na dziecięcym przyjęciu imieninowym, na podwórku), jak i podczas indywidualnej zabawy z dzieckiem (w trakcie kąpieli, na spacerze, przed zaśnięciem). Znalazły się tu piosenki rozpoczynające i kończące zajęcia, piosenki z imionami kształtujące świadomość własnej osoby, zabawy ułatwiające integrację z grupą, rozwijające świadomość ciała i przestrzeni, wreszcie znane zabawy przedszkolne i pląsy ruchowe. Do publikacji dołączone są 3 płyty CD.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 20065.IV.9 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Edukacja dla zrównoważonego rozwoju ; t. 2)
Na grzb. wyłącznie tyt. całości. Materiały z konf., październik 2009, Piechowice.
Bibliogr. przy ref.
W tomie II pokazano jak edukować ludzi gospodarki, aby zrozumieli co oznacza zrównoważony rozwój w sferze gospodarczej, w małym i dużym przedsiębiorstwie, na stanowisku pracy i w procesie zarządzania. Wskazano również jak pobudzić ludzi do myślenia o przyszłości, o tym, że następne pokolenia także będą musiały żyć nie gorzej od obecnego i rozwijać gospodarkę, a jednoczesnie mieć nie gorsze od teraźniejszych przyrodnicze warunki bytu. Każdy, kto pracuje w sferze gospodarczej lub na rzecz tej sfery powinien zapoznać się z jej treścią. Lekturę tomu szczególnie polecamy nauczycielom akademickim i studentom na wszystkich kierunkach "gospodarczych".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 11850.XVII.2 [Czytelnia C] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Edukacja w Nauczaniu Kościoła ; t. 4)
Indeks.
"Jan Paweł II wzywa świat nauki, aby wszelkimi siłami starał się odbudować perspektywę wiedzy otwartej na prawdę i na Absolut. Świadomość ograniczeń, jakie nakładają na naukę zasady moralne, nie jest przejawem obskurantyzmu, ale gwarancją, że badania naukowe pozostaną godne człowieka i będą służyły życiu. (...) Mam nadzieję, że tom przyczyni się do dyskusji nad przyszłością nauki, jaka nieustannie rozwija się na oczach współczesnego świata. Środowiska uczelniane powinny uczyć prawdy, dobra i skuteczności. Te trzy słowa zawierają w sobie treść i zadanie nauki." (ze Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 13265.II.3 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(ESL & applied linguistics professional series)
Includes bibliographical references (pages 225-242) and index.
Explicating clearly and concisely the full implication of a praxis-oriented language pedagogy, this book argues for an approach to language teaching grounded in a significant scientific theory of human learning―a stance that rejects the consumer approach to theory and the dichotomy between theory and practice that dominates SLA and language teaching. This approach is based on Vygotsky’s sociocultural theory, according to which the two activities are inherently connected so that each is necessarily rooted in the other; practice is the research laboratory where the theory is tested. From the perspective of language education, this is what is meant by the ‘pedagogical imperative.’ Sociocultural Theory and the Pedagogical Imperative in L2 Education Elaborates a new approach to dealing with the relationship between theory and practice―an approach grounded in praxis―the dialectical unity of theory and practice Presents an analysis of empirical research illustrating praxis-based principles in real language classrooms Brings together cognitive linguistics and sociocultural theory ─ the former provides the theoretical knowledge of language required of praxis and the latter furnishes the theoretical principles of learning and development also called for in a praxis approach Offers recommendations for redesigning teacher education programs Its timely focus on the theory-practice gap in language education and its original approach to bridging it put this book at the cutting edge of thinking about Vygotskian sociocultural theory in applied linguistics and SLA.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 15685.XXIV.14 [Czytelnia A] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Książka jest zbiorem teoretycznych przemyśleń i praktycznych analiz przedstawicieli różnych działów pedagogiki specjalnej. Autorzy zamieszczonych w książce tekstów reprezentują różnorodne ośrodki akademickie oraz współpracujące z nimi instytucje oświatowe. Zgromadzone materiały zostały pogrupowane w następujące zagadnienia eksploracyjne: problemy wczesnej diagnozy i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością, metodyczne, programowe i społeczne problemy edukacji uczniów z niepełnosprawnością, psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodzin dzieci z niepełnosprawnością oraz dorosłych osób niepełnosprawnych oraz organizacyjno-prawne aspekty rehabilitacji, kształcenia oraz terapii osób z niepełnosprawnością.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. P.9895.VI.4 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 11486.VI.4 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Cena wolności / Barbara Wysoczańska. - Wydanie I. - Poznań : Filia, 2023. - 572, [3] strony ; 21 cm.
Warszawa, 1904 rok. Klara Tyszkowska, młoda feministka i aktywistka, buntuje się przeciwko tradycji oraz uciskowi carskiego reżimu. Jej życie skupia się wokół studiów na tajnym Latającym Uniwersytecie i pracy dla gazety „Bluszcz”. Przyjaźni się z synem warszawskiego fabrykanta, Jędrzejem Witebskim. Jednak gdy spotyka Aleksandra Kirsanova, pewnego siebie rosyjskiego kapitana, jej życie przewraca się do góry nogami. Po tragicznych wydarzeniach na placu Grzybowskim Klara jest zmuszona zapłacić wysoką cenę za swoją niezależność i miłość, do której wcześniej nie chciała się przyznać. Polacy walczą o niepodległość, a Klara, będąc w centrum tej walki, zaczyna rozumieć, że prawdziwa wolność to nie tylko niepodległy kraj, ale i serce bez okowów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22804.XXVIII.3 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [165]-181.
Prezentowana praca pokazuje sposób kształtowania zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim za pomocą biblioterapii. Publikacja składa się z dwóch rodziałów w części teoretycznej i trzech w części analitycznej. W części teoretycznej zaprezentowano szczegółową analizę pojęcia upośledzenia umysłowego, scharakteryzowano zachowania przystosowawcze oraz sklasyfikowano środowiska wychowawcze. Ukazano także zagadnienia czytelnictwa i biblioterapii, uwzględniono formy biblioterapii oraz zwrócono uwagę na rolę bajki w procesie biblioterapeutycznym. Część analityczna obejmuje kwestie metodologiczne oraz problematykę badawczą. Ukazuje analizę porównawczą wyników z zakresu wiedzy o książce i nastawienia czytelniczego oraz z zakresu poziomu zachowania się uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 13149.IV.4 [Czytelnia B] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 8819.VI.4 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Edukacja w Nauczaniu Kościoła ; t. 6)
Indeks.
"Zasadniczo nauczanie Jana Pawła II skierowane do świata polityków skupia się na trzech elementach: na poszukiwaniu i głoszeniu prawdy w imię prawa objawionego przez Boga, na poszanowaniu godności człowieka i na budowaniu dobra wspólnego. W rzeczywistości wyraża ono zadanie "dawania świadectwa prawdzie" i "zabezpieczania transcendentnej godności osoby ludzkiej". Również i te dwa zadania uzupełniają się wzajemnie, gdyż człowiek urzeczywistnia właściwą sobie transcendencję przez stosunek do prawdy o osobie ludzkiej. To papieskie określenie polityki, oparte na wyżej wymienionych dwóch zadaniach, wyraża pozytywnie rolę człowieka w procesach współczesnego życia politycznego." (ze Słowa Założyciela)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 13263.II.3 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 235-242.
Dyskusja dotycząca problemu startu zawodowego osób z niepełnosprawnością jest tematem istotnym dla prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa i jakości życia poszczególnych jego uczestników. "W myśl obecnie obowiązującej polityki społecznej osoby z niepełnosprawnością nie tylko mogą, ale są wręcz zachęcane do uczestnictwa w społeczeństwie obywatelskim. Wciąż jednak struktury samorządowe nie są wystarczająco przygotowane do wspierania tego typu inicjatyw" - pisze we wstępie autorka opracowania, wskazując równocześnie na sposoby i modele naprawcze tego wycinka społecznej rzeczywistości. Autorka rozważa poszczególne elementy składające się jakość życia i udział i ich wpływ na funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością. Głównym z nich jest edukacja, czyli "jeden, z pierwszych obszarów, w których może dojść do zniesienia barier różnicujących pozycję osoby w grupie, a tym samym dać wszystkim równe szanse dostępu". Publikacja jest próba dopełnienia twierdzenia o niezwykle istotnej wadze prawidłowego diagnozowania rezultatów działań edukacyjnych podejmowanych wobec osób z niepełnosprawnością.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. P.11868.VII.4 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 13043.VII.4 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Includes index.
Young children's knowledge of letter names and sounds is the best predictor of their reading and spelling progress in school-but studies show that many children still struggle with alphabet knowledge at the end of first grade. Now there's a fun and affordable way to answer the call for effective alphabet instruction, without changing your whole curriculum or investing in expensive teaching materials and training. Developed by renowned reading expert Marilyn Jager Adams, this playful, highly engaging curriculum supplement is a must for teachers of preschool through kindergarten, as well as primary grade teachers of students who still need help with alphabetic basics. You'll get 56 activity-based lessons that help children recognize and write each letter in both upper- and lowercase forms and know the primary sound each letter represents.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 15911.XXIV.14 [Czytelnia A] (1 egz.)
E-book
W koszyku
Niniejszy raport poświęcono problematyce efektywności innowacyjnych narzędzi dydaktycznych, które są wykorzystywane w nauczaniu przedsiębiorczości i budowaniu sprzyjających jej postaw. Opracowanie jest skutkiem pracy zespołu autorów z Uniwersytetu Gdańskiego, którzy realizowali projekt Case Simulator na różnych jego etapach bądź od lat z powodzeniem wykorzystują inne, niestandardowe formy transferu wiedzy i umiejętności. Celem autorów było nie tylko wykazanie, że istnieje realne zapotrzebowanie na nowoczesne formy kształcenia i przedstawienie ich wybranych metod, ale przede wszystkim udowodnienie, iż na bazie prowadzonych badań dobrze zaplanowane kształcenie, łączące pracę z praktycznie ujętymi studiami przypadku oraz osadzoną w sieci symulacją biznesową, jest bardzo skuteczne w nauczaniu przedsiębiorczości.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Nie ma prostych recept na poprawę szans życiowych osób niepełnosprawnych. Edukacja bez wątpienia powoduje, że szanse na integrację społeczną niepełnosprawnych niepomiernie rosną. Nie każdy rodzaj edukacji jest jednak efektywnie przekuwany w kapitał osobisty ludzi. Zespół socjologów z Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo - Hutniczej w Krakowie zainicjował badania porównawcze nad warunkami i przebiegiem studiowania w uczelni wyższej przez osoby niepełnosprawne. Część ich dorobku skonfrontowanego z doświadczeniami innych uczelni wyższych w Polsce zawiera niniejsza książka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 10917.VI.4 [Czytelnia B] (1 egz.)
E-book
W koszyku
Seria: Publikacje Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych (6), ISSN 2719-8065 Książka jest zbiorem artykułów poświęconych sytuacji współczesnej glottodydaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem warunków pandemicznych. Zawarte w tomie analizy dotyczą: presji, jakim podlega nauczyciel, oraz wypracowanych strategii radzenia sobie z nimi; postaw studentów i wykładowców wobec wyzwań, jakie stworzyło nauczanie zdalne; zagadnień odnoszących się do sfery afektywnej, związanych z brakiem autentycznych kontaktów społecznych; kształtowania relacji i dystansu, czyli tzw. bliskości interakcyjnej i interpersonalnej oraz barier afektywnych w komunikacji obcojęzycznej spowodowanych lękiem przed błędem językowym. Podejmowana jest również problematyka ograniczeń w zakresie rozwijania komunikacyjnych kompetencji językowych, kompetencji ogólnych, weryfikacji efektów uczenia się, kształcenia zawodowego tłumaczy oraz nowych możliwości, jakie stwarza wykorzystywanie komunikatorów, platform edukacyjnych, kursów MOOC, dostępnych narzędzi cyfrowych czy tradycyjnych podręczników, jak również możliwości tkwiących w zastosowaniu w praktyce edukacyjnej założeń neurodydaktyki czy prezentowaniu postawy otwartości w wymagającym nauczaniu CLIL.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
E-book
W koszyku
Forma i typ
„Baku, Moskwa, Warszawa”, to powieść obyczajowa; historia życia młodego Azera, artysty plastyka, który kierując się w życiu dwiema najważniejszymi dla siebie wartościami: potrzebą wolności oraz pragnieniem miłości, staje się wiecznym imigrantem. Jego losy są opowiedziane z perspektywy osoby dorosłej, sześćdziesięcioparoletniej, przytaczającej najważniejsze zdarzenia ze swojego życia, pod kątem tych dwóch imperatywów, które nim kierowały. W ten sposób zaznajamiamy się ze skróconą historią Azerbejdżanu i kulturą tego egzotycznego kraju, także kulinarną; codziennym życiem w powojennym Baku, jak również losami chłopców z różnych republik radzieckich, wcielanych siłą do Armii Czerwonej. Zasmakujemy studenckiej rzeczywistości w Moskwie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku oraz poznamy obraz ówczesnej bohemy, prezentującej swoje prace na stołecznym Arbacie. Sadiq, bo tak ma na imię główny bohater i narrator tej opowieści, przechodzi różne perypetie życiowe, które wiodą go ostatecznie do wymarzonej Polski, w której osiada w okresie przemian ustrojowych Bloku Wschodniego. Recenzja Katarzyna Englot: "Mam nadzieję, że jeszcze nie znudziły Wam się moje tegoroczne odkrycia literackie, bo dziś mowa będzie o kolejnym debiucie. W połowie kwietnia bieżącego roku nakładem QES Agency ukazała się powieść „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Książka ta jest historią ukazującą prawdziwe losy Sadika Aszurowa, artysty plastyka azerskiego pochodzenia, który w swoim życiu kierował się dwoma największymi, a zarazem najważniejszymi dla niego pragnieniami – miłości i wolności. Dzięki opowieści głównego bohatera, a zarazem narratora, poznajemy nie tylko jego życiowe perypetie, ale również realia codziennego życia, kulturę oraz wszelaką obyczajowość rejonów Azerbejdżanu. Sadik (org. Sadiq) wpuszcza czytelnika do swojego świata odsłaniając przed nim krok po kroku, rozpoczynając od najmłodszych lat swoją życiową ścieżkę, która jak przekonacie się sami zaglądając na karty tej opowieści wiodła go w sposób często bardzo meandryczny w różne zaułki egzystencji oraz różne miejsca na świecie. Bohater sporo miejsca poświęcił swojemu pobytowi w wojsku i temu, jaki wpływ na jego późniejsze życie miały doświadczenia z tamtego okresu. Równie ważną częścią jego opowieści jest także czas studiów na Uniwersytecie w Moskwie, gdzie dostanie się w opisywanych czasach było karkołomnym wyczynem. „Baku, Moskwa, Warszawa” to subtelna, a zarazem mocna i wymowna proza dotykająca tematów takich, jak przyjaźń, miłość, wolność, spełnianie marzeń, czy odkrywanie samego siebie w nie zawsze sprzyjających okolicznościach. Postać Sadika to także obraz tego, jak pozostawać wiernym sobie, własnym marzeniom i pragnieniem, chociaż czasem mamy w życiu mocno pod górkę. Na uwagę zasługuje także tło historyczne oraz społeczno – polityczne, które także otrzymują swój donośnie wybrzmiewający w powieści ton. Nadaje to niniejszej książce jeszcze bardziej wyrazisty charakter. Język, którym bardzo umiejętnie posługuje się autor nie jest ani zbyt płytki, ani przesadnie patetyczny, co sprawia, że czytany tekst staje się jeszcze bardziej autentyczny. Całości zaś dopełnia bardzo prosta w kontekście graficznym, a jednocześnie ogromnie czytelna okładka, która z jednej strony jest jak czytamy o tym w książce m.in. odzwierciedleniem kolejnych etapów wewnętrznego rozwoju, zgodnie z kolorami kolejnych czakramów – poziomów dochodzenia do duchowego oświecenia, z drugiej natomiast bardzo dosadnie ukazuje dążenie Sadika do kariery plastycznej, które od zawsze tkwiło w jego głowie. Jeśli zatem macie ochotę na lekturę nieśpiesznie toczącej się opowieści, która jednocześnie niesie w sobie bardzo wiele odcieni ludzkiego losu, a przy okazji chcecie popodróżować nieco w wyobraźni w różne rejony świata to zapraszam Was do sięgnięcia po „Baku, Moskwa, Warszawa”. Stwórzcie dla tej historii swoją własną perspektywę." https://ksiazkowoczyta.blogspot.com/2020/05/to-co-widzisz-to-nie-rzeczywistosc.html?m=1&fbclid=IwAR3JR9nx5Cc-qX2JRizBoT_mjUwZHtKMBUHtSzSKLnekLyaq9LQc5iSg5S4 Recenzja Jarosław Czechowicz: "Książka Marcina Michała Wysockiego to dowód na to, że literacka inspiracja kryje się wszędzie, a czasami w relacji z drugim człowiekiem. Wystarczy wówczas uważnie słuchać, a potem dopisać to, co być może nie zostało powiedziane. Prosty sposób i w gruncie rzeczy prosta w swym wyrazie opowieść. Ale napisana jednak nietuzinkowo. W „Baku, Moskwa, Warszawa” najważniejsze to podkreślenie wagi oraz istoty stwierdzenia „mój czas”. Opowiedziana jest niespiesznie historia, w której nie ma też jakichś dramatycznych zwrotów akcji, choć dramaty – społeczne i polityczne – rozgrywają się w czytelnie zarysowanym tle. To budująca narracja o tym, że konsekwencja w działaniu pozwala spełnić marzenia, ale również rzecz pokazująca, jak te marzenia konfrontują się z nieprzewidywalną prozą życia. Wysocki napisał o istocie ludzkiej tożsamości i o różnych strategiach buntu. Wskazuje w tej książce, że to, co w nas najlepsze, bardzo często rodzi się jako reakcja opozycyjna wobec niesprzyjającej nam rzeczywistości. Jest w tej narracji też dużo nostalgicznej refleksji o tym, czym jest emigracja. Ale również wskazanie, że życiowa podróż może być celem samym w sobie, choć często generuje sytuacje niebezpieczne i niepokojące. Sadiq z tej powieści jest takim wschodnim Odyseuszem, który nie spodziewa się jednak tego, do jakiej Itaki dotrze. Czyta się to bardzo dobrze i z przekonaniem, że ta fikcja literacka to rzeczywiście treść czyjegoś życia. A fikcyjny bohater pochodzi z wieloetnicznego i wielokulturowego Baku, w którym jednak widoczne są animozje wynikające z tego, kto i gdzie się urodził. Azerbejdżan tych kilku dekad minionego stulecia zmienia się na równi z bohaterem. To chyba najciekawsza część tej opowieści: historia tego, skąd Sadiq Aszurow wyruszył w swoją życiową drogę. Bo najważniejsze przed tym wyruszeniem jest przecież to, co zabieramy w sercu w świat. Sielanka rodzinnych wspomnień przełamana jest akcentowaniem tego, co było trudne, bo to świadectwo dorastania pośród miłości, ale także wielu na początku niezrozumiałych antagonizmów. Baku to miejsce, z którego Aszurow wziął to, co do życia najlepsze, lecz również miasto, które z różnych powodów trzeba było opuścić. Po to, by wracać tam jako inny człowiek. Wciąż tak samo zakochany w lokalnym kolorycie. W różnych przejawach emigranckiego życia, które czasem było słodkie jak azerskie figi, ale niekiedy też dokuczliwie w swej słodkości. Najpierw interesował się kuzynką, potem sąsiadką. Przyszedł czas, że Sadiq zdecydował o życiowej fascynacji. Teatr, film, szeroko pojęta sztuka. A wraz z tym otwarcie na różnorodność ludzkiego istnienia. Baku zachowało się w pamięci jako miejsce, w którym stygmatyzowało się Ormian i gdzie władza radziecka wciąż na nowo dociskała swój ciężki but przy mniejszym lub większym rozlewie krwi. Tymczasem Wysocki pokazuje, w jaki sposób jego bohater nawiązał przyjaźnie z Ormianinem czy Rosjaninem, kwestionując jednocześnie podziały, jakie tworzą się w głowach, by pozornie porządkować rzeczywistość, a tak naprawdę tworzyć iluzję obcości, wobec której trzeba trzymać gardę. „Baku, Moskwa, Warszawa” to opowieść o tolerancji, otwartości umysłu i zbliżeniach z ludźmi, którzy niosą ze sobą te same uniwersalne historie. Spotkania i portretowane relacje burzą uprzedzenia oraz krzywdzące stereotypy. Ta książka jest trochę o odkrywaniu samego siebie w kimś, kto jest inny i pozornie daleki. Pokazuje ważność każdej relacji i dzięki temu wszyscy bohaterowie drugiego planu są tu zarysowani wyraźną kreską. To też opowieść o tym, jak wyglądają doświadczenia miłości w życiu, które tej miłości oczekuje, ale nie jest gotowe na kompromisy czyniące z uczucia zobowiązanie. Bohater książki bardzo długo szuka kobiety, która zaakceptowałaby go i która przede wszystkim tak jak on poszukiwałaby w miłości uwolnienia, a nie kojarzyła ją z szeregiem ustaleń, oczywistym planem na życie, ponurym poczuciem wygaszania uczucia na rzecz funkcjonowania w ustalonym rytmie i porządku. Dlatego też miłość nie przychodzi do Sadiqa od razu, ale Wysocki portretuje kilka interesujących relacji. Po to, by pokazać, że odwzajemnienie przywiązania musi się odbywać na pewnych uniwersalnych warunkach. Wtedy gdy ludzie chcą z uczuciem podarować sobie wolność. Bo przecież cała ta książka będzie również historią poszukiwania życiowej wolności. W każdym wymiarze, choć bez definiowania i określania. Marcin Michał Wysocki proponuje nam czytelnicze obcowanie z takim rodzajem bohatera, którego nie można nie polubić. Poczciwość i pewna ugodowość światopoglądowa idą w parze z zauważalnym spokojem Sadiqa. Dzięki zdystansowaniu do najtrudniejszych nawet doświadczeń życiowych otrzymujemy także wyjątkowo stonowaną narrację, w której bolesne momenty życia opowiadane są w taki sposób, że z każdego gorzkiego doświadczenia wynika jakaś nauka dla bohatera. Czasem odnosi się wrażenie, że ta jego poczciwość prowadzi donikąd. Że przydarzą mu się tylko ograniczone okoliczności życiowe. Że w tym buncie i wędrówce nie ma jakiejś dynamiki, wszystko dzieje się bardzo ewolucyjnie. Ale to nie jest opowieść o tym, jak tożsamość wydobywa się z walki. Raczej o mądrości akceptowania tego, na co nie ma się wpływu, przy jednoczesnej czujności, pamiętaniu, by bacznie się rozglądać. Zmiana życiowego azymutu może się kryć w przypadkowo poznanej osobie. Nie trzeba tej zmiany wymuszać przez walkę, spalanie się, emocjonalną wojnę o siebie i świat. „Baku, Moskwa, Warszawa” to również książka o życiowej pasji. Bohater słyszy z ust swoich rozmówców różne definicje sztuki. Od samego początku chce jednak stworzyć swoją. Sztuka ma być dla niego nie tyle wartością, ile przede wszystkim pojęciem, w którym odnajdzie się egzystencjalny sens. Idziemy drogą twórcy, który poszukuje. Czasem zarzuca sobie zbytnią zachowawczość, ale ostatecznie podąża ku chłopięcemu celowi – ku byciu artystą. W tym znaczeniu możemy obserwować na kartach tej książki, że opowiadana rzeczywistość chce być oddana bardzo plastycznie. Dziełem sztuki w opisie może stać się prozaiczna czynność, spotkanie czy nawiązana relacja. Wysocki opowiada nam historię człowieka, który chce znaleźć uniwersalny wyraz dla wszystkich, najbardziej nawet bolesnych życiowych doświadczeń. I w narracji widać te próby. Całość tworzy zatem wrażenie pamiętnika z czasu doświadczania sztuki oraz artyzmu życia. Bo choć potrafi opowiedzieć o okrucieństwie i ludzkiej podłości, jest to jednak książka mająca dawać nadzieję. Tę prostą, ale również nadzieję, że każdy z nas może odnaleźć życiową drogę, jakkolwiek nieprzychylne byłyby mu okoliczności. Autor nie opisuje tego dydaktycznie, za co jestem mu wdzięczny. Rzadko zdarza się czytać opowieść tak pogodną i tak jednocześnie czułą na to, że owa pogoda ducha to nie przejaw nieodpowiedzialnego optymizmu. Bardzo budująca książka. " https://krytycznymokiem.blogspot.com/2020/04/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html Recenzja Tomasz Kosik "W poszukiwaniu wolności i miłości Poczucie wolności i miłości to jedne z najważniejszych wartości w życiu człowieka. To one dla wielu z nas są sensem życia. Również dla Sadiqa Aszurowa bohatera oraz narratora powieści obyczajowej „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Już w maju nakładem QES Agency pojawi się książka oparta na prawdziwych wydarzeniach. E-book dostępny jest już na stronie https://dobry-audiobook.pl/baku-moskwa-warszawa-p-986.html. Dlaczego warto poznać tę historię? Powodów jest wiele. Jak choćby ten, że dzięki niej docenić możemy to, że będąc ludźmi wolnymi, możemy pełną piersią czerpać radość z miłości wokół nas. To, co ujęło mnie w tej książce to historia człowieka – emigranta, który odbywając życiową podróż niesie ze sobą bagaż jakże ważnych doświadczeń, które kształtują jego osobowość. Jak sam Autor przyznaje, książka ta nie jest dokumentem, ani reportażem. Jest prawdziwym obrazem życiowej drogi Ajdyna Łazimowa. Autor książki skrupulatnie opisuje nam wydarzenia, jakich doświadczył bohater. Jego losy poznajemy z perspektywy osoby dorosłej. To jej oczami zobaczyć możemy ową drogę, która choć nie łatwa, uświadamia nam, jak bardzo pragnienie miłości i wolności określa kierunki naszych działań. Poznajemy Sadiqa Aszurowa, który już od młodzieńczych lat fascynował się teatrem i rysowaniem. Również książki były w jego życiu nieodłącznym elementem. Sadiq pochodzi z małej wsi nieopodal Baku. I to właśnie od stolicy Azerbejdżanu rozpoczynamy tę niezwykłą podróż po życiu artysty. Na kartach tej powieści poznajemy obyczaje, kulturę oraz historię kraju. Możemy z bliska przyjrzeć się powojennym realiom, jakich doświadczył bohater tej powieści. Poznajemy również burzliwe losy młodych chłopaków, przymusem wcielanych do Armii Czerwonej. Wojsko również dla Sadiqa okazało się przerwaniem marzeń o rozwijaniu swojego plastycznego talentu. Jednak miłość Artysty do rozwoju swojej pasji pokierowała jego losy ku scenografii. Podejmując pracę w wytwórni filmowej mógł rozwijać swój warsztat, dzięki czemu trafił na studia do Moskwy, która okazała się kolejnym przystankiem na życiowej mapie Azera. Poznaje wówczas życie moskiewskiej społeczności lat osiemdziesiątych XX wieku. To właśnie tutaj doświadcza pierwszej miłości, a także „wykorzystując” swój plastyczny talent podejmuje się rysowania portretów ludzi. To tutaj również poznaje Grażynę, miłość swojego życia, która rzuci jego losy do Polski okresu przemian ustrojowych. Warszawa okazuje się jego ostatnim przystankiem. Czy miasto to będzie dla niego bezpiecznym azylem? Czy będzie mu dane w tym mieście w pełni cieszyć się poczuciem wolności i miłości? Warto sięgnąć po tę powieść i poznać historię człowieka, który odbywając niezwykłą podróż kierował się maksymą „tam dom Twój, gdzie serce Twoje”. To, co równie ważne, to nauka płynąca z historii Sadiqa Aszurowa. Często narzekamy, nie doceniamy tego, co mamy wokół siebie. Lecz jak się okazuje nie raz jest to marzeniem wielu, którzy oddaliby wiele, by czerpać radość z poczucia wolności i miłości. Warto sięgnąć po tę powieść, dzięki której dokonać możemy wewnętrznego rachunku. Zdecydowanie polecam." http://www.czyt-nik.pl/recenzje/w-poszukiwaniu-wolnosci-i-milosci/ Recenzja asiaczytasia: "Rok 2020 już mogę okrzyknąć rokiem bardzo dobrych książek. Żywica, Uczeń Nekromanty czy Dziewczyny znikąd to tytuły, która zagwarantowały mi ucztę czytelniczą. Do tego grona dołączyła kolejna powieść - Baku, Moskwa, Warszawa. Fabuła Bohaterem książki jest Azer Sadiq. Podróż przez jego życie zaczynamy w powojennym Baku. Będziemy mieli okazję liznąć trochę historii, kultury, a także kuchni tego miejsca. Trafimy w etniczny kocioł, gdzie narodowość i rodzinne uprzedzenia determinują stosunek do sąsiada. Będziemy mogli poczuć zimno i potaplać się w błocie z rekrutami Armii Czerwonej. Sadiq po odsłużeniu w wojsku ukończył liceum plastyczne w Baku i podjął pracę w lokalnej wytwórni filmowej. Znalazł zajęcie, które pokochał i do którego miał talent. Udało mu się dostać do szkoły filmowej w Moskwie. Tutaj rozpoczyna się studenckie życie - kluby, spotkania towarzyskie, zawoalowane dyskusje i pogoń za funduszami na to przesiąknięte winem i wódką życie. Przy okazji możemy zobaczyć Moskwę czasów pierestrojki. W końcu Sadiq ląduje w Polsce. Z jego perspektywy na Zachodzie. W kraju butnych ludzi, którzy nie dali się stłamsić Imperium Zła. Baku, Moskwa, Warszawa to historia człowieka. Ludzie zwracają uwagę na różne wartości. Dla Sadiq'a najważniejsze są miłość i wolność. Te dwa rzeczowniki są myślami przewodnimi tej historii. Kiedy zastanowić się głębiej dochodzę do wniosku, że są atrybutami człowieczeństwa, chociaż ich definicje mogę być dla każdego nieco inne. Narratorem w książce jest Sadiq. Z perspektywy dorosłego człowieka opowiada o tym co przeżył, o miejscach w których mieszkał i ludziach, których poznał. Podkreślić muszę, że jest postać fikcyjna, ale Marcin Michał Wysocki pisząc tą powieść zainspirował się życiem znajomego scenografa i malarza pochodzącego z Baku. Ile w tej historii jest jego życie, to wie tylko autor i zainteresowany. Postać fikcyjna, a jednak podczas czytania książki się o tym zapomina. Pierwszoosobowa narracja zbliża czytelnika do Sadiq'a dając mu realne wymiary. Ja wręcz złapałam się na tym, że myślałam, że czytam pamiętnik. Niesamowite wrażenie. Kolejna sprawa, która zachwyciła mnie w tej książce to odmalowanie miejsc, po których tułał się bohater. Nie wiem czy przyczyniła się do tego wiedza autora, research czy człowiek, który zainspirował go do napisania tej książki. Przypuszczam, że wszystko po trochu. Najważniejsze, że efekt końcowy jest świetny. To nie jest tylko spisanie historii, regionu narodu, człowieka. Marcin Michał Wysocki pokazał sposób myślenia i emocje tych ludzi. Mój ulubiony fragment to reakcje mieszkańców Baku na poczynania Regana i nakręcającą się spiralę zbrojeń. Oni nie rozumieją politycznych rozgrywek, nie czują o co tyle halo z określeniem Imperium Zła. Żyją lokalnie, a nie globalnie. Podsumowanie W bibliotece miejskiej była kiedyś półka Historie ludzi różnych kultur. Lubiłam przeglądać pozycje, które na niej stały. Książki, pozornie bez żadnej myśli przewodniej, po prostu o ludziach i ich życiu. Dla mnie były to książki, które otwierały oczy i pozwalały spojrzeć na świat z szerszej perspektyw, chociaż opowiadały o malutkich enklawach. Były krokiem za własny płot. Taką książką jest Baku, Moskwa, Warszawa. Wydarzenia historyczne są tłem dla życia bohatera. Przedstawia i interpretuje je po swojemu. Jednak najważniejszy jest on sam, jego życie, wybory i wartości, które reprezentuje. Urodzony i wychowany w zamkniętej uciskanej społeczności, a jednak obywatel świata niestrudzenie goniący za marzeniami. " https://www.asiaczytasia.pl/2020/05/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html?fbclid=IwAR0_LAQozkSPEkpICd1l3i_x3Yp6Vjj3cYrz41vDwWm7RN57v6p5z8H69YU Recenzja Blog Powieścidło: "Baku, Moskwa, Warszawa" jest pierwszą pozycją wydawnictwa QES Agency wydawaną w formie papierowej. Jest debiutem, jednak bardzo udanym. Marcin Michał Wysocki, autor publikacji naukowych i historycznych, przelał na karty powieści obyczajowej historię życia Sadiqa, artysty plastyka, którego to los połączony jest z trzema wymienionymi w tytule miastami: Baku, Moskwą i Warszawą. Jego postać zainspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami z życia azarskiego scenografa filmowego i portrecisty, Ajdyna Łazimowa.Dla głównego bohatera, a zarazem narratora książki, najważniejszymi wartościami, których poszukiwał w tych krajach i które to były dla niego życiowym celem była wolność i miłość. To te cechy od najmłodszych chwil życia protagonisty przewijają się na kartach tej powieści. Podobała mi się autentyczność, z jaką przedstawiane zostały losy Sadiqa. Historie, które przeżywał ukazane zostały w wiarygodny sposób, trudności, z jakimi się wzmagał były przyziemne, ludzkie, lecz ciekawe i wciągające, a narracja prowadzona przez niego toczyła się płynnie. Podział na części był logiczny i uporządkowany, rozdziały zamknięte zostały w odpowiednio długich ramach stronicowych, dlatego też nie napotkałam się podczas lektury na chwile, kiedy mogłam się gdzieś pogubić czy zastanawiać, dlaczego coś odbywa się tak, a nie inaczej. Może to tylko moje odczucie, jednak podczas lektury wydawało mi się, iż autor dostosował język, w jakim pisał to dzieło do wieku bohatera: inaczej tworzone były zdania oraz użyte zostało inne słownictwo za czasów młodości, a inaczej już w dojrzalszym wieku postaci. Dodatkowo prawdziwość wzmacnia tło historyczne i kulturowe wydarzeń: mamy możliwość poznania multikulturowego świata Azerbejdżanu, komunistycznej Rosji i ostatecznie wolnej Polski. Mogę śmiało stwierdzić, iż jest to na pewno wyjątkowa pozycja, po którą można śmiało sięgnąć. Zaryzykowałabym nawet stwierdzeniem, iż jest to jedna z lepszych książek, która ma swoją premierę w tym roku. Serdecznie polecam!
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej