Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(123)
IBUK Libra
(17)
Forma i typ
Książki
(122)
E-booki
(19)
Publikacje naukowe
(7)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(109)
dostępne
(88)
wypożyczone
(5)
Placówka
Biblioteka Główna. Magazyny
(31)
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
(62)
Biblioteka Główna. Czytelnie
(109)
Autor
Jędrusik Maciej
(4)
Nowak Alojzy Z
(4)
Lesińska Magdalena
(3)
Zalega Tomasz
(3)
Bogdanienko Jerzy (1946- )
(2)
Czerwińska Teresa
(2)
Fihel Agnieszka (1980- )
(2)
Giza-Poleszczuk Anna (1955- )
(2)
Grzenkowicz Nikodem
(2)
Herbst Mikołaj (1973- )
(2)
Hryciuk Renata
(2)
Kościańska Agnieszka
(2)
Kulczyk Sylwia (1972- )
(2)
Makowski Jerzy (1946- )
(2)
Michałowska Grażyna
(2)
Okólski Marek (1944- )
(2)
Plit Florian
(2)
Schreiber Hanna
(2)
Zmarzer Wanda (1941-2020)
(2)
Śliwa Jan (1928- )
(2)
Aleksandrowicz Piotr (1953-2016)
(1)
Axer Jerzy (1946- )
(1)
Balcerowicz Bolesław (1943- )
(1)
Balcerowicz Leszek (1947- )
(1)
Bargiel-Matusiewicz Kamilla (1974- )
(1)
Bednarska Hanna
(1)
Bernatt Maciej
(1)
Bobryk Jerzy
(1)
Boratyński Wojciech
(1)
Borkowski Jan
(1)
Brenner George M
(1)
Budakowska Elżbieta
(1)
Chmielarz Witold
(1)
Cybulski Krzysztof (ekonomia)
(1)
Czarnota-Bojarska Joanna
(1)
Czerny Mirosława
(1)
Dakowska Maria
(1)
Dakowska Maria (1950- )
(1)
Daniluk Dariusz (1963- )
(1)
Dolata Roman
(1)
Druslewicz Bruno
(1)
Duda-Gromada Katarzyna
(1)
Dudek Anna
(1)
Dudzińska Agnieszka
(1)
Durydiwka Małgorzata
(1)
Duszczyk Maciej
(1)
Dworakowska Katarzyna
(1)
Dzierżek Jan
(1)
Dąbrowski Marek (1951- )
(1)
Eco Umberto (1932- )
(1)
Erickson Carlton K
(1)
Fandrejewska-Tomczyk Aleksandra (1964- )
(1)
Figarski Władysław
(1)
Fornalczyk Anna (1947- )
(1)
Gajlewicz-Korab Katarzyna
(1)
Gambin Małgorzata
(1)
Gawkowska Aneta (1972- )
(1)
Gawron Natalia
(1)
Gawrycki Marcin Florian (1975- )
(1)
Giermanowska Ewa
(1)
Giza-Poleszczuk Anna
(1)
Godlewski Grzegorz (1955- )
(1)
Gronkiewicz-Waltz Hanna (1952- )
(1)
Grzegorczyk Anna
(1)
Grzegorzewska Małgorzata
(1)
Góralczyk Bogdan
(1)
Górnicz Mariusz
(1)
Górski Marian (nauki ekonomiczne)
(1)
Haczyński Józef
(1)
Haliżak Edward (1950- )
(1)
Haliżaka Edwarda
(1)
Herbst Mikołaj
(1)
Hryciuk Renata Ewa
(1)
Jasiński Andrzej Henryk (1950- )
(1)
Jaskiernia Alicja
(1)
Jaworski Władysław Leopold (1929-2017)
(1)
Jurkowlaniec Grażyna
(1)
Juszczak Rafał (1969- )
(1)
Jędrzejczak Grzegorz
(1)
Jędrzejkiewicz Maria (1942-1998)
(1)
Kalwasińska Elżbieta
(1)
Kantowicz Ewelina (1940- )
(1)
Karski Jerzy Bohdan ( - 2009)
(1)
Karwowska-Struczyk Małgorzata
(1)
Kawalec Stefan (1953- )
(1)
Kawecka-Włodarczak Ewa (1949- )
(1)
Kisielnicki Jerzy (1939- )
(1)
Klimczak Joanna
(1)
Kolankiewicz Leszek
(1)
Konarzewski Marek (1961- )
(1)
Kornacka Małgorzata
(1)
Kornasiewicz Alicja (1951- )
(1)
Korolczuk Elżbieta
(1)
Kosiński Bohdan
(1)
Kosiński Piotr (ilustrator)
(1)
Kott Bogusław (1947- )
(1)
Kowalczyk Andrzej (1954- )
(1)
Kowalczyk Jacek (ekonomia)
(1)
Kowalska Katarzyna
(1)
Kowalski Ryszard (ekonomia)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(10)
2010 - 2019
(70)
2000 - 2009
(54)
1990 - 1999
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(13)
Kraj wydania
Polska
(139)
Język
polski
(138)
angielski
(1)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(4)
Analitycy ekonomiczni
(1)
Menedżerowie
(1)
Temat
RODZINA
(6)
JĘZYKI
(4)
OŚWIATA
(4)
TURYSTYKA
(4)
ZDROWIE PUBLICZNE
(4)
DZIECKO
(3)
MIKROEKONOMIA
(3)
SAMORZĄD TERYTORIALNY
(3)
SOCJOLOGIA
(3)
ANTROPOLOGIA SPOŁECZNA
(2)
BANKI
(2)
BEZROBOCIE
(2)
Choroby ludzi
(2)
DYREKTOR
(2)
FINANSE
(2)
Geografia
(2)
INNOWACJE
(2)
JĘZYK ANGIELSKI
(2)
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
(2)
KRAJOBRAZ
(2)
Kultura
(2)
LITERATURA ANGIELSKA
(2)
MATERIAŁY KONFERENCYJNE
(2)
PISMO
(2)
POLITYKA MIĘDZYNARODOWA
(2)
POLITYKA SPOŁECZNA
(2)
POLSKA
(2)
PRZEDSIĘBIORSTWO
(2)
Polityka międzynarodowa
(2)
Przedsiębiorstwo
(2)
Płeć
(2)
RACHUNKOWOŚĆ
(2)
REGIONY PRZYGRANICZNE
(2)
SPOŁECZEŃSTWO
(2)
SPOŁECZNOŚCI LOKALNE
(2)
Terminografia
(2)
Terminologia
(2)
UNIA EUROPEJSKA
(2)
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
(2)
Śmiertelność
(2)
ANALIZA MATEMATYCZNA
(1)
ATRAKCYJNOŚĆ INTERPERSONALNA
(1)
Analiza finansowa
(1)
BILANS KSIĘGOWY
(1)
BOURDIEU, PIERRE (1930-2002)
(1)
Badania naukowe
(1)
CONTROLLING
(1)
CZWARTORZĘD
(1)
CZYTELNICTWO
(1)
DOSTĘP do OŚWIATY
(1)
DZIECKO AUTYSTYCZNE
(1)
EDUKACJA EKOLOGICZNA
(1)
EKONOMIA
(1)
EKOROZWÓJ
(1)
ESTETYKA
(1)
ETNOGRAFIA
(1)
ETNOMETODOLOGIA
(1)
ETYKA
(1)
EUROPEJSKA POLITYKA SĄSIEDZTWA
(1)
Efektywność ekonomiczna
(1)
Ekologia
(1)
FARMAKOLOGIA
(1)
FILOZOFIA
(1)
FITZGERALD, FRANCIS SCOTT (1896-1940)
(1)
FUNDUSZE STRUKTURALNE UE
(1)
Fuzja przedsiębiorstw
(1)
GEOGRAFIA
(1)
GEOGRAFIA GOSPODARCZA
(1)
GEOLOGIA INŻYNIERSKA
(1)
GEOMORFOLOGIA
(1)
GLEBA
(1)
GLOBALIZACJA
(1)
GOSPODARKA ELEKTRONICZNA
(1)
GRUNT
(1)
GRZELAK, JANUSZ (1941- )
(1)
Gudowski, Janusz
(1)
HANDEL
(1)
HIPERTEKST I HIPERMEDIA
(1)
HOMOSEKSUALIZM
(1)
INSTYTUCJE NONPROFIT
(1)
Interdyscyplinarność
(1)
Internet
(1)
Inwestycje
(1)
JAKOŚĆ PRODUKTU
(1)
JAKOŚĆ ŻYCIA
(1)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(1)
Język środowiskowy
(1)
Językoznawstwo
(1)
KARTOGRAFIA
(1)
KOBIETA
(1)
KOŚCIÓŁ GRECKOKATOLICKI
(1)
KRAJE ROZWIJAJĄCE SIĘ
(1)
KRYZYS
(1)
LENART, WITOLD
(1)
Leksykografia
(1)
LĘK
(1)
MACIERZYŃSTWO
(1)
MENEDŻEROWIE
(1)
MIGRACJE
(1)
MOWA
(1)
Temat: czas
2001-
(9)
2001-0
(8)
1989-
(3)
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
POLSKA
(2)
Polska
(2)
AMERYKA ŁACIŃSKA
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
MAZOWSZE
(1)
Gatunek
PODRĘCZNIKI AKADEMICKIE
(16)
Podręcznik
(10)
KSIĘGI PAMIĄTKOWE
(3)
Praca zbiorowa
(3)
MATERIAŁY KONFERENCYJNE
(2)
PODRĘCZNIKI
(2)
Bibliografia adnotowana
(1)
FILM DOKUMENTALNY POLSKI
(1)
MAPY TOPOGRAFICZNE
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
POWIEŚĆ POLSKA
(1)
Podręczniki
(1)
Poradnik
(1)
Słownik angielsko-polski
(1)
Słownik gwar środowiskowych
(1)
Słownik języka polskiego
(1)
Słownik terminologiczny
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
ĆWICZENIA i ZADANIA dla SZKÓŁ WYŻSZYCH
(1)
Dziedzina i ujęcie
Gospodarka, ekonomia, finanse
(4)
Językoznawstwo
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Biologia
(3)
Geografia i nauki o Ziemi
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(2)
Medycyna i zdrowie
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Archeologia
(1)
Edukacja i pedagogika
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Nauka i badania
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Słowo kluczowe
przedsiębiorstwo
(7)
Polska
(6)
konsument
(5)
rodzina
(5)
socjologia
(5)
Unia Europejska
(4)
finanse
(4)
migracje
(4)
mikroekonomia
(4)
oświata
(4)
popyt
(4)
rynek
(4)
rynek pracy
(4)
samorząd terytorialny
(4)
stosunki międzynarodowe
(4)
turystyka
(4)
zdrowie publiczne
(4)
geologia
(3)
konkurencja doskonała
(3)
konkurencyjność
(3)
kultura
(3)
monopol
(3)
podaż
(3)
polityka migracyjna
(3)
prawo
(3)
produkcja
(3)
rachunek zysków i strat
(3)
rodzicielstwo
(3)
rynek kapitałowy
(3)
zarządzanie
(3)
EFL
(2)
antropologia
(2)
banki
(2)
bezrobocie
(2)
czynniki wytwórcze
(2)
definicje
(2)
dobrobyt
(2)
dyrektor
(2)
długość życia
(2)
edukacja przedszkolna
(2)
finansowanie
(2)
geografia turystyczna
(2)
innowacje
(2)
jakość
(2)
jakość życia
(2)
kapitał obrotowy
(2)
kobiety
(2)
krajobraz
(2)
leki
(2)
macierzyństwo
(2)
marketing
(2)
menedżer
(2)
mężczyzni
(2)
ochrona środowiska
(2)
oligopol
(2)
polityka międzynarodowa
(2)
polityka społeczna
(2)
profilaktyka
(2)
ratownictwo medyczne
(2)
reforma
(2)
region turystyczny
(2)
rozwój zrównoważony
(2)
samorząd lokalny
(2)
społeczeństwo obywatelskie
(2)
społeczność lokalna
(2)
system bankowy
(2)
system opieki zdrowotnej
(2)
szkoła
(2)
służba zdrowia
(2)
teaching
(2)
terminografia
(2)
terminologia
(2)
umieralność
(2)
wychowanie
(2)
zarządzanie jakością
(2)
zatrudnienie
(2)
zdarzenie gospodarcze
(2)
zdrowie
(2)
Ameryka Łacińska
(1)
Bank Centralny
(1)
Bliski Wschód
(1)
Bourdieu Pierre
(1)
English literature
(1)
Europa
(1)
Europejska Polityka Sąsiedztwa
(1)
Fitzgerald, Francis Scott
(1)
Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
(1)
ISO 14000
(1)
ISO 18000
(1)
ISO 9000
(1)
Internet
(1)
Jan Paweł II
(1)
Mazowsze
(1)
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa
(1)
Narodowy Bank Polski
(1)
Narodowy Program Zdrowia
(1)
Nowy Feminizm
(1)
Open Access
(1)
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
(1)
Regionalny Program Operacyjny
(1)
140 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Książka powstała z okazji jubileuszu 45-lecia pracy zawodowej doktora Witolda Lenarta. W pierwszej jej części w syntetyczny sposób ukazany został przebieg pracy oraz działalność naukowa i popularyzatorska Jubilata. Zasadniczą część książki stanowi zbiór artykułów wpisujących się w tytułowe wyzwania i dylematy wynikające z relacji między rozwojem cywilizacyjnym a środowiskiem przyrodniczym. Obejmują zarówno wpływ warunków środowiska na człowieka i jego działalność, jak i wpływ działalności człowieka na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym. Teksty zostały zgrupowane w trzy bloki: wpływ środowiska na człowieka i sposób użytkowania zasobów naturalnych, wpływ człowieka na środowisko i jego ochrona oraz którędy do zrównoważonego rozwoju?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 14058.XVII.1 [Czytelnia C] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Problemy Ekologii Krajobrazu = The Problems of Landscape Ecology ISSN 1899-3850 ; T. 20)
Bibliogr. przy rozdz.
Tematyka XX tomu serii "Problemy Ekologii Krajobrazu" koncentruje się na szeroko rozumianych zagadnieniach klasyfikacji krajobrazu i jej teoretycznych i praktycznych zastosowaniach. W niniejszym tomie czytelnik odnajdzie przykłady prac mieszczące się w nurcie szeroko rozumianej geoekologii. Prezentują one zróżnicowanie metodyczne podejść do kwestii porządkowania i kodowania zjawisk przestrzennych. Omawiane są więc kwestie teorii ujęć klasyfikacyjnych i procedur klasyfikacji oraz typologii krajobrazu. Szeroko reprezentowane są także klasyczne opracowania o charakterze regionalnym , będące często przykładami rozwiązań praktycznych. Z zawartości tomu wyodrębniają się studia ukazujące możliwości zastosowania nowych technik i podejść do analizy struktury krajobrazu. Wielowątkowy charakter prezentowanych opracowań może być inspiracją do dalszych badań i postępu metodycznego w dziedzinie geoekologii o walorach utylitarnych oraz wpłynąć na poziom odbioru społecznego opracowań.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 9805.XVII.1 [Czytelnia C] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Media Początku XXI Wieku ; t. 28)
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografia, netografia przy niektórych pracach.
Rozwój nowych technologii medialnych, a zwłaszcza popularyzacja i rozwój internetu, powodują daleko idące zmiany w samych mediach, zwłaszcza tych „tradycyjnych”, systemach medialnych i społecznych, polityce medialnej, dziennikarstwie i modelach korzystania z mediów. Nic zatem dziwnego, że te dokonujące się dynamicznie zmiany stały się obecnie najpopularniejszym przedmiotem badań medioznawczych na świecie, w kraju, gdyż ich dokumentowanie i analizowanie jest nie tylko wyzwaniem naukowym, ale i powinnością badaczy współczesności. Dlatego dobrze się stało, że powstaje publikacja poświęcona temu zagadnieniu. Jej głównymi zaletami są: wielowątkowość podjętych w kolejnych rozdziałach zagadnień oraz aktualność. [rec. Katarzyna Pokorna-Ignatowicz]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Magazyny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. P.17986 [Magazyn 1] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19533.VI.11 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 19532.VI.11 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 293-304.
Autorzy niniejszego tomu od lat zajmują się zagadnieniem uczestnictwa obywatelskiego w życiu lokalnej społeczności, zarówno w wymiarze badawczym, jak i praktycznym. Od początku transformacji ustrojowej lat 90. "kibicują" rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. W ich przeświadczeniu społeczności lokalne są kluczowe dla budowy społeczeństwa obywatelskiego i rozwoju ekonomicznego. Szczególnie istotna jest w tym kontekście kategoria partycypacji, pojmowanej szeroko, nieograniczanej wyłącznie do jakiegoś rodzaju lub obszaru (np. politycznego czy socjalnego). Partycypację autorzy rozumieją jako udział mieszkańców w formalnych i nieformalnych procesach samoorganizacji zmierzających do polepszania warunków życia w społeczności lokalnej. W prezentowanej książce analizują, jakie nastawienia oraz działania samorządów, obywateli, organizacji i innych interesariuszy sprzyjają wyzwoleniu lokalnej energii społecznej, a jakie ją blokują? Co decyduje o tym, że partycypacja w jednych społecznościach staje się motorem zmian, a w innych petryfikuje lokalne układy? Jak można rozwijać standardy społeczeństwa obywatelskiego oraz jak skutecznie i trwale aktywizować mieszkańców? Zawarte w książce artykuły zostały uporządkowane wokół trzech głównych wątków: - współrządzenia - o włączaniu mieszkańców do procesów decyzyjnych służących rozwojowi lokalnemu; - konfliktu - o mobilizowaniu mieszkańców do obrony własnych interesów w sytuacjach konfliktowych; - aktywizacji - o działaniach nastawionych na zmianę społeczną na drodze wzajemnej aktywizacji partnerów społecznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 11630.VI.3 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia strony 153-160, netografia 154.
Praca jest interesującym podsumowaniem całości problematyki związanej z procesami migracyjnymi w kontekście Polski i wybranych krajów UE. Wskazuje na istotne elementy działań instytucjonalnych i eksperckich, proponując pewne modyfikacje i sugerując cząstkowe rozwiązania. To ważny głos w debacie, która w Polsce jest słabo słyszalna, a która powinna być jednym z ważniejszych elementów dyskursu o przyszłości RP. Interesujący materiał porównawczy, starannie zebrany materiał na temat dotychczasowych ekspertyz i złożone propozycje, aczkolwiek nierzadko kontrowersyjne, stanowią cenny punkt odniesienia dla ekspertów, urzędników oraz – w dalszej perspektywie – polityków zaangażowanych w problematykę migracyjną.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17174.XI.7 [Wypożyczalnia C] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 17173.XI.7 [Czytelnia C] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zmiana funkcji granic spowodowała też zmianę sytuacji społeczno-gospodarczej obszarów przygranicznych. Zmiany te zachęcają do badania nowych zjawisk, oceny kierunku i intensywności nowych tendencji, jak też do weryfikacji tradycyjnych teorii na temat funkcji granic w rozwoju gospodarczym obszarów przygranicznych. W tym nurcie mieści się przedstawiony ton, stanowiący podumowanie badań, poświęconych polskim obszarom przygranicznym, przeprowadzonych w Europejskim Instytucie Rozwoju Regionalnego i Lokalnego. Myślą przewodnią tych badań było stwierdzenie, jaką rolę w rozwoju obszarów przygranicznych - w zmienionych i zmieniających się warunkach lat 90. - odgrywa granica i współpraca transgraniczna.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Magazyny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3598 [Magazyn 2] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. P.2354.XII.2 [Czytelnia C] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia Ethnologica / Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego)
Streszcz. ros., ang.
Bibliogr. przy pracach.
Tom 8. serii publikowanej przez Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego i Wydawnictwo DiG jest plonem studenckich ekspedycji terenowych z lat 2004 i 2005, prowadzonych w małych społecznościach lokalnych na pograniczu polsko-ukraińskim. Autorzy 8 artykułów opisują współwystępujące i przenikające się na tym obszarze różne typy religijności i postaw: katolicyzmu, grekokatolicyzmu i prawosławia, wierzenia kanoniczne i niezgodne z nimi tradycyjne wierzenia magiczne oraz koncepcje związane z New Age.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 8564.VI.14 [Czytelnia B] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteczka Oświaty Samorządowej ; t. 7)
PUBLIKACJA DOSTĘPNA W CZYTELNI W DZIALE V
Cechą szczególną polskiej oświaty jest jej daleko posunięta decentralizacja, więc problematyka przekazywania uprawnień zarządczych w oświacie samorządom i szkołom jest ważna dla polskich oświatowców. Niniejszy tom Biblioteczki przedstawia analizy i raporty dotyczące doświadczeń międzynarodowych oraz kształtowania się ustroju polskiej oświaty w ciągu minionego dwudziestolecia, w podziale na dwie dekady: tworzenie systemu (lata 1990-1999) i stabilizacja systemu (lata 2000-2010). Omawiane są także kluczowe dla jakości oświaty relacje między dyrektorem szkoły i samorządem.
Książka
W koszyku
(Biblioteczka Oświaty Samorządowej ; 3)
Bibliogr. przy niektórych rozdz.
PUBLIKACJA DOSTĘPNA W CZYTELNI W DZIALE V
Książka
W koszyku
(Biblioteczka Oświaty Samorządowej ; 2)
Bibliogr. przy niektórych rozdz.
PUBLIKACJA DOSTĘPNA W CZYTELNI W DZIALE V
Książka
W koszyku
Książka jest to zbiór rozmów z profesorami i wybitnymi absolwentami socjologii (a także studentami). Książka podzielona jest na trzy części, gdzie autorzy pozwalają znaleźć odpowiedź na pytania : Jak socjolog patrzy na świat?, Po co nam socjologia?, Co po socjologii?. Książka jest zbiorem rozmów (m.in. z Antonim Sułkiem, Henrykiem Domańskim, Martą Bucholc) przeprowadzonych i opracowanych przez studentów Instytutu oraz osoby zaprzyjaźnione.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. P.11307.VI.2 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 12441.VI.2 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteczka Oświaty Samorządowej ; 1)
Bibliogr. przy rozdz.
PUBLIKACJA DOSTĘPNA W CZYTELNI W DZIALE V
Książka
W koszyku
(Biblioteczka Oświaty Samorządowej ; t. 4)
Bibliogr. s. 208-211 i przy zał.
PUBLIKACJA DOSTĘPNA W CZYTELNI W DZIALE V
Rozszerzenie edukacji przedszkolnej to jedno z najważniejszych wyzwań edukacyjnych stojących przed gminami. Skokowy wrozst scholaryzacji przedszkolnej w ostatnich latach związany był z dostępnością funduszy europejskich, jak również z uelastycznieniem rozwiązań ustawowych (wprowadzenie innych form wychowania przedszkolnego). Od decyzji władz gminnych, zarówno organizacyjnych jak i budżetowych, zależy obecnie trwałość i dalszy rozwój edukacji przedszkolnej. Gminy podejmuja też trudne decyzje regulujące pobieranie od rodziców opłat za wyżywienie dzieci i dodatkowe zajęcia. Niniejszy tom Biblioteczki szczegółowo omawia politykę gmin w tym obszarze. Obok studiów przypadku przedstawia także wybrane europejskie modele opieki przedszkolnej.
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach. Indeks.
Prezentowana książka jest wspólnym projektem badawczym politologów, prawników i ekonomistów. Składa się na nią 21 artykułów poświęconych zróżnicowanym elementom instytucjonalnym funkcjonowania władz lokalnych. Teksty zostały zgrupowane w dwóch panelach - jeden poświęcony został aspektom prawno-instytucjonalnym samorządu lokalnego w państwach Europy, natomiast drugi analizuje instytucje polskiego samorządu lokalnego z perspektywy jego funkcjonowania po 1989 roku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 14913.XIII.1 [Czytelnia C] (1 egz.)
E-book
W koszyku
Zrównoważony rozwój. Przekraczanie granic, łamanie stereotypów Zarówno w Polsce, jak i w krajach Ameryki Łacińskiej rozwój społeczno-gospodarczy pociąga za sobą duże koszty środowiskowe. Elity rządzące w imię wzrostu gospodarczego nie dbają dostatecznie o przestrzeganie zaleceń dotyczących takiego zarządzania zasobami, aby ograniczyć wszelkiego typu szkody w środowisku naturalnym, zanieczyszczenia i emisje. Świadomość tych zmian w społeczeństwach także nie jest wysoka. Niniejsza publikacja jest kontynuacją tematów poruszanych we wcześniejszych monografiach, które powstały w wyniku wspólnych badań geografów z Polski i Ameryki Łacińskiej, realizowanych w ramach wielu projektów poświęconych kwestiom miast. Ten tom jest drugim z dwóch wydanych w 2021 roku i zawiera teksty prezentujące nowe studia przypadków i nowe idee na temat zrównoważonego rozwoju, ryzyka i lokalnego rozwoju w Polsce, Kolumbii i innych krajach Ameryki Łacińskiej. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* In Poland and in Latin American countries socio-economic development has large environmental costs. The ruling elites, in the name of economic growth, do not care enough to follow the recommendations for such resource management as to reduce all types of pollution and emissions harmful to humans and the environment. The societies themselves are also not fully aware of these changes. This publication is a continuation of the topics discussed in earlier monographs, which were the result of joint research of Polish and Latin American geographers within many projects dedicated to urban issues. It is the second of the two volumes published in 2021 and contains texts presenting new case studies and new ideas about sustainable development, risk and local development in Poland, Colombia and other Latin American countries. Thousands of pages have already been written on sustainable development. However, the subject is still relevant. Processes occurring in the environment, especially the climate change, only emphasize the need for further research and discussion on the subject. In this monograph we return to the issue of understanding and implementing the idea of sustainable development in Poland and Latin America. We also join the discussion on sustainable urban development and governance. Finally, by presenting a few examples, we address the issue of the conflicting nature of sustainable development policies in some countries and regions. The book also introduces the reader to the issue of education on sustainable development. As part of the cooperation of Polish and Latin American geographers academics of the Faculty of Geography and Regional Studies of Warsaw University have been lecturers at doctoral studies in urban and regional sustainable development and post-doctoral studies in Earth and Environmental Science at the University of Manizales in Colombia (Doctorado en Desarrollo Sostenible y Posdoctorado en Ciencias de la Tierra y el Medio Ambiente). Doctoral students and lecturers from the University of Manizales have visited Poland many times in joint symposia and workshops. In 2017 a Polish-Colombian monograph in Spanish was published in Colombia and in 2018 two scientific monographs, both in Spanish and English, were brought out by the University of Warsaw Press. This volume is the second of the two published in 2021 and contains only English texts on sustainable development, risk and local development in Poland, Colombia and some other Latin American countries. ********* Prof. dr hab. Mirosława Czerny (ORCID 0000-0002-8216-9912) – geograf, profesor zwyczajny w Instytucie Studiów Regionalnych i Globalnych, kierownik Katedry Geografii Miast i Planowania Przestrzennego na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Zakładu Geografii Rozwoju i Planowania Przestrzennego. Jej obszar zainteresowań to kraje rozwijające się, a szczególnie Ameryka Łacińska. W krajach tego regionu przebywała wielokrotnie jako stypendystka, a następnie w sumie ponad 6 lat była wykładowcą na uniwersytetach w Meksyku, Peru, Kolumbii, Argentyny, Brazylii, Wenezueli, Kostaryce i na Kubie. W ramach realizowanych projektów badawczych współpracowała z ośrodkami badawczymi w Chile, Ekwadorze, Paragwaju i w krajach Ameryki Środkowej. Badania nad krajami rozwijającymi się prowadziła na Uniwersytecie w Tybindze (jako stypendystka Fundacji Alexandra von Humboldta), w Oksfordzie (w ramach stypendium PHARE) oraz na wielu uniwersytetach hiszpańskich, niemieckich i angielskich. Dwukrotnie prowadziła semestralne cykle wykładów na Uniwersytecie w Moguncji oraz cykle wykładów na Uniwersytecie Castilla-La Mancha w Albacete i na Universidad Complutense de Madrid. Wielokrotnie też była zapraszana jako wykładowca przez Autonomiczny Uniwersytet Stanu Meksyk w Toluce. Prace naukowe prof. Mirosławy Czerny poświęcone są zagadnieniom niedorozwoju, ubóstwa, zacofania wsi, dzielnicom marginalnym w wielkich miastach, planowaniu regionalnemu i lokalnemu, rozwojowi wielkich metropolii, rozwojowi zrównoważonemu, konfliktom politycznym i społecznym, społeczeństwu ryzyka. Za wkład w badania nad Ameryką Łacińską Universidad Nacional San Agustin de Arequipa w Peru nadał jej w 2007 roku tytuł doktora honoris causa, a w 2013 roku została uhonorowana medalem towarzystwa geograficznego w Limie w rocznicę 125-lecia jego istnienia. W tym samym roku macierzysty Wydział uhonorował ją także Medalem im. Jerzego Kondrackiego. Dr Ciro Alfonso Serna Mendoza (ORCID 0000-0003-9192-9771) – dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju na Uniwersytecie w Manizales w Kolumbii.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Pierwszy tom z nowej serii wydawniczej SOCIALITER powstającej we współpracy z Instytutem Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW. Publikacja dotycząca polityki publicznej w obszarze niepełnosprawności prezentuje w sposób kompleksowy główne rozwiązania systemowe dotyczące wsparcia dla osób niepełnosprawnych. Autorka najpierw odnosi się do samego zjawiska niepełnosprawności i kwestii terminologicznych, następnie przedstawia zagadnienia związane z orzekaniem o niepełnosprawności, dane dotyczące populacji osób z niepełnosprawnością w Polsce, a także instytucjonalny rozwój polskiego systemu wsparcia osób z niepełnosprawnościami od 1989 roku. Podejmuje też niezwykle ważne kwestie związane z reprezentacją polityczną osób z niepełnosprawnościami oraz z dialogiem między władzami a środowiskiem społecznym, w tym ideę interwencji publicznej w obszarze niepełnosprawności. Systematycznie zostały omówione konkretne obszary wsparcia publicznego dla osób z niepełnosprawnościami, w podziale na wsparcie o charakterze pieniężnym i niepieniężnym, a w obszarze niepieniężnym – na sfery prywatną i społeczną. Zaprezentowano też wybrane wyzwania związane z podejmowaniem interwencji publicznych w obszarze niepełnosprawności, takie jak m.in.: trudności związane ze złożonością systemu, kontrowersje wokół odpłatności za wsparcie, problematyka opiekunów osób z niepełnosprawnościami oraz zagadnienia dotyczące wpływu społecznego na podejmowanie interwencji publicznych. Wskazano również możliwe korekty instytucjonalne. Do publikacji dołączony jest aneks obejmujący wybrane przepisy regulujące podstawowe zadania jednostek samorządu terytorialnego w obszarze niepełnosprawności oraz główne przepisy odnoszące się do omówionych obszarów wsparcia. Całościowość opisu i analizy polityki publicznej wobec niepełnosprawności jest największą zaletą pracy, która stanowi ważny wkład w dorobek studiów nad niepełnosprawnością w Polsce. W jednej monografii, opartej na spójnej i konsekwentnie realizowanej metodologii badawczej, dokonana zostaje analiza następujących zagadnień: kwestii terminologicznych dotyczących zjawiska niepełnosprawności, mechanizmów orzekania o niepełnosprawności, statusu społeczno-ekonomicznego i demograficznego populacji osób z niepełnosprawnością w Polsce, reprezentacji politycznej osób z niepełnosprawnościami, dialogu między władzami a środowiskiem społecznym osób z niepełnosprawnościami, instytucjonalnego rozwoju polskiego systemu (od roku 1989). (…) Praca powinna stać się ważnym elementem listy lektur w zakresie analizy funkcjonowania polityk publicznych w Polsce, ale także takich zagadnień, jak funkcjonowanie trzeciego sektora w obszarze polityki publicznej i mechanizmy rzecznictwa na rzecz interesów defaworyzowanych grup społecznych. Politycy – szczebla zarówno ogólnokrajowego, jak i lokalnego – oraz ich zaplecze doradcze stanowią również potencjalny krąg odbiorców pracy, gdyż stanowi ona wyczerpujący przegląd najistotniejszych zagadnień odnoszących się do ważnego obszaru polityki społecznej w Polsce. (Z recenzji prof. Barbary Gąciarz) Szczególnymi odbiorcami tej książki powinni być studenci pracy socjalnej, pedagogiki, psychologii oraz pracownicy socjalni. Generalnie grono osób, którym bliskie są takie zagadnienia, jak miejsce osoby z niepełnosprawnościami w społeczeństwie, sytuacja prawna osób z niepełnosprawnościami. W zasadzie ta książka (…) powinna trafić do rąk pracowników wszystkich instytucji pomocy społecznej, organizacji pozarządowych zajmujących się wspieraniem rodzin, do fundacji i instytucji, których celem działań jest szeroko rozumiana pomoc i wsparcie dla osób z niepełnosprawnością. Książka powinna też trafić do rąk uczestników szkolenia specjalizacyjnego Organizacja Pomocy Społecznej (…). Powinna być lekturą obowiązkową również dla wykładowców na tej specjalizacji. (Z recenzji prof. Anny Michalskiej) Seria wydawnicza SOCIALITER powstaje we współpracy Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW i Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego. Ukazują się w niej publikacje przedstawiające rezultaty interdyscyplinarnych studiów i badań nad funkcjonowaniem społeczeństwa. Ich tematyka obejmuje zagadnienia kryminologii, pedagogiki, penitencjarystyki, polityki publicznej, prawa, psychologii i socjologii. Prace publikowane w serii są adresowane do akademików, badaczy, studentów oraz osób zaangażowanych w życie publiczne. Rada Redakcyjna serii: Aleksander Manterys (przewodniczący), Bartłomiej Skowroński, Dagmara Woźniakowska-Fajst. ****** Disability as a field of public intervention Book on the public policy towards disability presents in a comprehensive manner the main system solutions for supporting disabled people in Poland. Selected problems related to the public interventions in the area of disability were also presented, and possible institutional adjustments were indicated. The SOCIALITER series is created in cooperation with the Institute of Social Prevention and Rehabilitation of the University of Warsaw and the publishing houses of the University of Warsaw. It contains publications presenting the results of interdisciplinary studies and research on the functioning of society. Their topics include the issues of criminology, pedagogy, penitentiary studies, public policy, law, psychology and sociology. The works published in the series are addressed to academics, researchers, students and people involved in public life. Editorial Board of the series: Aleksander Manterys (chairman), Bartłomiej Skowroński, Dagmara Woźniakowska-Fajst. ********* Dr Agnieszka Dudzińska - adiunkt na Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego. --------- PhD Agnieszka Dudzińska - assistant professor at the Faculty of Applied Social Sciences and Rehabilitation at the University of Warsaw.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
E-book
W koszyku
Autorzy przedstawiają zagadnienia towarzyszące procesom demograficznym w Polsce z perspektywy podejmowanych działań politycznych. Szczególną uwagę poświęcają procesowi upolitycznienia problemu starzejącego się społeczeństwa, instrumentom polityki demograficznej i społecznej oraz dyskursom politycznemu i medialnemu, zaistniałym w latach 1989–2016. Przemiany demograficzne, zwłaszcza proces starzenia się ludności, ze względu na swoją intensyfikację i złożoność stają się przedmiotem polityki państwa. Wypracowanie rozwiązań z zakresu polityki demograficznej i polityki społecznej, dostosowanych do wymogów coraz szybciej starzejącego się społeczeństwa i wyzwań społeczno-ekonomicznych XXI wieku to nagląca potrzeba. Recenzowana publikacja jest jednym z pierwszych opracowań, które odnosi się do tematu włączenia procesu zmiany demograficznej w dyskurs polityki społecznej w Polsce. (Dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie) Praca w sposób bardzo trafny wypełnia lukę w polskim piśmiennictwie poświęconym problemom z pogranicza studiów nad migracją, demografią i polityką społeczną, ponieważ uwzględnia zaniedbywaną dotąd perspektywę politologiczną. (Dr Dorota Szelewa, University College Dublin) ********* Politicizing the problem of population ageing in Poland: Theory and practice The authors show the issues connected with demographical processes in Poland from the perspective of the political measures that have been implemented. They pay special attention to the process of politicizing the problem of population ageing, the instruments of demographical and social policies as well as the political and media discourse that existed in the years 1989–2016. ********** Dr hab. Maciej Duszczyk – adiunkt Instytutu Polityki Społecznej UW i Ośrodka Badań nad Migracjami UW. W kadencji 2016–2020 prorektor ds. naukowych UW. W latach 2014–2015 profesor wizytujący na Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg oraz Friedrich-Schiller- Universität Jena. Do jego zainteresowań naukowych należą: polityki migracyjne, integracja cudzoziemców, koszty i korzyści członkostwa Polski w UE, spójność społeczna. Dr Magdalena Lesińska – adiunkt Ośrodka Badań nad Migracjami UW. Kierowniczka Zespołu Polityk Migracyjnych w OBM UW, sekretarz Komitetu Badań nad Migracjami PAN. Do jej zainteresowań badawczych należą: teoria polityki, relacje między polityką migracyjną i demograficzną, polityka państwa wobec diaspory, partycypacja polityczna i publiczna migrantów. Mgr Kamil Matuszczyk – doktorant na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW, współpracownik Ośrodka Badań nad Migracjami UW. Uczestnik krajowych i zagranicznych projektów z zakresu polityki społecznej, migracji i demografii. Kierownik grantu Preludium NCN „Usługi opiekuńcze dla osób starszych świadczone przez cudzoziemców a jakość opieki domowej – perspektywa polityk publicznych”. Do jego zainteresowań naukowych należą: polityka demograficzna, gerontologia społeczna, opieka długoterminowa, współczesne migracje międzynarodowe.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
E-book
W koszyku
Tom, przygotowany z okazji jubileuszu prof. dr hab. Małgorzaty Fuszary, socjolożki i prawniczki z Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizującej się w socjologii prawa, socjologii płci oraz socjologii mniejszości społecznych. Zawiera teksty autorstwa współpracowników, wychowanków i przyjaciół Jubilatki. Motywem wiodącym tomu jest problematyka równości i równouprawnienia – główne zagadnienia podejmowane przez prof. Małgorzatę Fuszarę w toku Jej kariery naukowej i pozaakademickiej: politycznej i społecznej. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Gender Equality. Studies Dedicated to Professor Małgorzata Fuszara This collection of articles is an attempt to reconstruct some of the gender-equality-related themes in Professor Małgorzata Fuszara’s academic research and public activity in the context of the changes which have taken place in the feminist movement in Poland in recent decades. It is a contemporary compendium of knowledge on women’s rights, equal status, political identity, and gender studies. Not only does the book celebrate the anniversary of Professor’s scientific work, but it also presents the current state of the art in the above-mentioned fields. It shows that comprehensive, interdisciplinary and intersectional approaches, applied both in practice and in theory, must become the basis of the struggle for women’s rights. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Dr Anna Krajewska (ORCID 0000-0003-3092-4127) – doktor socjologii, prawniczka, adiunktka dydaktyczna w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w socjologii prawa, socjologii płci i socjologii dzieciństwa. Współpracowała z Instytutem Spraw Publicznych, gdzie uczestniczyła w projektach dotyczących społeczeństwa obywatelskiego. Członkini Zarządu Sekcji Socjologii Prawa Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Autorka publikacji m.in. z zakresu socjologii prawa, socjologii gender i socjologii dzieciństwa. Dr Marta Rawłuszko (ORCID 0000-0003-0052-1124) – adiunktka w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Zarządu Sekcji Socjologii Płci PTS oraz zespołu Funduszu Feministycznego. Opiekunka naukowa Studenckiej Wspólnoty Feministycznej na UW. Zajmuje się socjologią płci, autorka artykułów naukowych opublikowanych m.in. w "Studiach Socjologicznych", "European Journal of Women Studies", "Politics and Gender". Autorka monografii "Feministki we współpracy z państwem" (2020), razem z dr hab. Magdaleną Grabowską autorka rozdziału poświęconego polskiemu #MeToo w "Routledge Handbook of the Politics of the #MeToo Movement"(2020). Laureatka nagrody im. Emmy Goldman przyznawanej przez Flax Foundation (https://www.flax-foundation.net/awards). --------- PhD Anna Krajewska (ORCID 0000-0003-3092-4127) - PhD of sociology, lawyer, assistant professor at the Institute of Applied Social Sciences of the University of Warsaw. She specializes in sociology of law, gender sociology and childhood sociology. She cooperated with the Institute of Public Affairs, where she participated in projects concerning civil society. Member of the Management Board of the Sociology of Law Section of the Polish Sociological Society. Author of publications, incl. in the field of sociology of law, gender sociology and childhood sociology. PhD Marta Rawłuszko (ORCID 0000-0003-0052-1124) - assistant professor at the Institute of Applied Social Sciences of the University of Warsaw, member of the Board of the PTS Gender Sociology Section and the Feminist Fund team. Scientific supervisor of the Students' Feminist Community at the University of Warsaw. Works in gender sociology, author of scientific articles published, among others in "Studia Socjologiczne", "European Journal of Women Studies", "Politics and Gender". The author of the monograph on "Feminist in cooperation with the state" (2020), together with dr hab. Magdalena Grabowska, author of the chapter on the Polish #MeToo in the "Routledge Handbook of the Politics of the #MeToo Movement" (2020). Winner of the Emmy Goldman awarded by the Flax Foundation (https://www.flax-foundation.net/awards).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
E-book
W koszyku
Autorzy podejmują niezwykle ważne i aktualne problemy związane z pedagogiką i edukacją w obliczu coraz silniej zaznaczającego się kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii w różnych sferach życia. Na podstawie badań, kierując się troską o polskie społeczeństwo, a zwłaszcza o młode pokolenie, które doświadcza życia w warunkach podziałów i destrukcji wspólnoty obywatelskiej, postulują podejmowanie działań na rzecz poprawy jej kondycji i jakości oraz rewitalizacji życia społeczno-edukacyjnego z wykorzystaniem kanonu wartości edukacyjnych, społecznych i kulturowych, a także regeneracji i wzmocnienia więzi społecznych. Książka jest adresowana do odbiorców ze środowiska akademickiego i oświatowego, szczególnie do naukowców zajmujących się pedagogiką i naukami pokrewnymi, nauczycieli, dyrektorów szkół, studentów studiów pedagogicznych i nauczycielskich, oraz do przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej. Inicjatywa wydania tomu wiąże się bezpośrednio z jubileuszowym X Ogólnopolskim Zjazdem Pedagogicznym „Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii”, który odbył się w dniach 18–20 września 2019 roku w Warszawie. Prezentowane na Zjeździe referaty skłoniły do namysłu nad kondycją polskiej pedagogiki i edukacji. Odsłoniły „janusowe oblicze” zjawiska kryzysu, złożoność uwarunkowań kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii, w tym w instytucjach edukacyjnych, oraz sposoby jego przezwyciężania. The authors call for taking measures to improve the state and the quality of civic community and to revitalize socio-educational life, using the canon of educational, social and cultural values, as well as to regenerate and strengthen social bonds. The book is addressed to scholars, especially those whose main fields of study are pedagogy and related sciences, to teachers, school headmasters, students of pedagogy and education and to local and government administration members.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
E-book
W koszyku
This monograph is a collection of texts written by researchers, practitioners and theoreticians of adult education from Central and Eastern Europe (Poland, the Czech Republic, Slovakia, Ukraine, Russia). Its focus is on areas of contemporary adult education. The key issue is informal-learning space, where we can see the shift towards positive valuation of the ideas of localism and social commitment and to learning through (auto)reflection shaped by currents of information and individual experience. Another significant matter is the non-formal area of education, where intensive changes are taking place. The activities of associations and foundations, the dissemination of knowledge, work within open-education institutions, the non-governmental educational institution sector, citizenship – all are important areas of research, comparison and analysis that can be used to increase andragogical knowledge. I find it especially valuable to present Central and Eastern European perspectives, which to date have been neglected and marginalised in the global discourse. This publication complements existing works in the field of pedagogy – general, comparative, social – andragogy pedagogy, pedeutology, social work and health pedagogy, following the spirit of the times and providing the most current presentation of the view of lifelong learning in operation among individuals, organisations, institutions [...]. (Anna Odrowąż-Coates, vice rector, and professor, Maria Grzegorzewska Academy of Special Education (APS) in Warsaw) [This work] is marked with an enlightened conviction and optimism about learning’s role as an activity conducive to improving the quality of life [...]. PhD students and researchers will find interesting inspiration, sources and connection in the publication. [It] will also contribute by expanding the network of international research cooperation in the andragogical community, as its contents constitute a source of information for researchers seeking partners for various international projects in the field of andragogy. Clearly, it will also prove interesting reading for practitioners of adult education, as the proposed and postulated methods of working with adult students deserve their attention, as well as implementation into educational reality. (Ewa Kurantowicz, rector and professor, University of Lower Silesia (DSW) in Wrocław) The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Nauka nigdy się nie kończy... Przestrzenie edukacji dorosłych: perspektywy Europy Środkowo-Wschodniej Monografia jest zbiorem tekstów w języku angielskim napisanych przez badaczy, praktyków i teoretyków edukacji dorosłych z Europy Środkowo-Wschodniej (Polska, Czechy, Słowacja, Ukraina, Rosja). Teksty w książce są podzielone na pięć rozdziałów, z których każdy dotyczy znaczących problemów związanych z uczeniem się dorosłych i nauczaniem w ponowoczesnym świecie. Pierwsza część poświęcona jest współczesnym problemom związanym z rozwojem teorii i praktyki edukacji dorosłych oraz andragogiki w perspektywie regionalnej Europy Środkowo-Wschodniej. W drugiej części zebrano teksty dotyczące kompetencji współczesnych edukatorów osób dorosłych. Następny rozdział został poświęcony formom wsparcia edukacyjnego dla dorosłych. W części czwartej można znaleźć teksty związane z nieformalnym uczeniem się z życia i doświadczeń. Piąta część poświęcona jest obywatelstwu, ruchom społecznym, uczącym się miastom i regionom. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Dr hab., prof. UW Zofia Szarota (ORCID 0000-0002-6342-3135) – Associate Professor at the University of Warsaw, where she is Head of the Department of Continuing Education and Andragogy at the Faculty of Education. Her scientific interests include issues of adulthood in educational contexts as well as problems accompanying old age and aging. Her research interests focus on problems of adult learning, social integration and equality, as well as social gerontology and geragogy. She is the author of over 140 publications. Professor Szarota is on the editorial committees of several international and domestic scientific journals. She is a member of the Academic Andragogical Association and the Association of Social Gerontologists and an educator at the Universities of the Third Age, where she lectures on non-formal adult education. She was vice president of the Social Pedagogy Team of the Committee of Pedagogical Sciences at the Polish Academy of Sciences (2016–2020), and is currently secretary of the Geronotology Section of the academy’s Committee of Pedagogical Sciences (2020–2023). She has been a board member of the Academic Andragogical Association since 2008, and is a member of the Expert Team for Senior Citizens at the Ombudsman. Dr Zuzanna Ewa Wojciechowska (ORCID 0000-0001-6373-6937) – Lecturer at the University of Warsaw, andragogue, doctor of social sciences in the field of education, presently with the Department of Lifelong Education and Andragogy at the faculty of Education at the University of Warsaw. Dr Wojciechowska’s theoretical and empirical interests include issues related to adult education and biography, as well as to professional change, careers, patterns in contemporary life and careers, inter- and multicultural learning, intercultural counseling and the fate of emigrants. At present her particular interests include issues related to distance education, innovative solutions in remote education, edutainment techniques and digitisation in education (she also teaches academic subjects related to these topics). She belongs to the group of members of the Academic Andragogical Association in Poland, and is also a practitioner of adult education. For ten years, she has been involved in language education, including teaching Polish to foreigners. She is also a member of the quality-evaluation committee overseeing education at the University of Warsaw. --------- Dr Zuzanna Ewa Wojciechowska (ORCID 0000-0001-6373-6937) – andragog, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, pracownik Katedry Edukacji Ustawicznej i Andragogiki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z edukacją dorosłych, biografią i biograficznością, uczeniem się z własnej biografii i z biografii innych. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się również (re)konstrukcje biograficzne, zmiana zawodowa, kariera, współczesne wzory życia i wzory karier, uczenie się międzykulturowe, doradztwo międzykulturowe, losy emigrantów, problematyka kobieca, społeczno-kulturowe uwarunkowania płci. Należy do grona członków Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, jest również praktykiem edukacji dorosłych. Od wielu lat zajmuje się kształceniem językowym, w tym nauczaniem cudzoziemców języka polskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej