Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(654)
IBUK Libra
(7)
Forma i typ
Książki
(652)
Proza
(346)
E-booki
(7)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(623)
wypożyczone
(18)
tylko na miejscu
(10)
Placówka
Biblioteka Główna. Magazyny
(7)
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
(634)
Biblioteka Główna. Czytelnie
(10)
Autor
Tolstoj Lev Nikolaevič (1828-1910)
(36)
Opul'skaâ L.D
(14)
Hrapčenko M.B. (1904-1986)
(13)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(12)
Gogol' Nikolaj Vasil'evič (1809-1852)
(12)
Makašin S.A
(11)
Dickens Charles (1812-1870)
(10)
Chmielarz Wojciech (1984- )
(8)
Gabaldon Diana (1952- )
(8)
Vern Žul' (1828-1905)
(8)
Brontë Charlotte (1816-1855)
(7)
Gralak Anna
(7)
Tolstoj Aleksej Nikolaevič (1882-1945)
(7)
Austen Jane (1775- 1817)
(6)
Coben Harlan (1962- )
(6)
King Stephen (1947- )
(6)
Gončarov Ivan Aleksandrovič (1812-1891)
(5)
Pasternak Boris Leonidovič (1890-1960)
(5)
Rowling J. K. (1965- )
(5)
Samohvalova N.A
(5)
Serbina V.R. (1908- )
(5)
Turgenev Ivan Sergeevič (1818-1883)
(5)
Brejdygant Igor (1971- )
(4)
Brontë Emily (1818-1848)
(4)
Clancy Tom (1947- )
(4)
Czornyj Maksymilian (1989- )
(4)
Ferrante Elena (1943- )
(4)
Krasnuk L.G
(4)
Lawrence David Herbert (1885-1930)
(4)
Lewandowska Irena (1931- )
(4)
Małecki Jakub (1982- )
(4)
Ochab Janusz (1971- )
(4)
Petrov Evgenij (1903-1942)
(4)
Stevenson Robert Louis (1850-1894)
(4)
Słysz Magdalena
(4)
Żulczyk Jakub (1983- )
(4)
Borlik Piotr (1986- )
(3)
Bulgakov Mihail Afanas'evič (1891-1940)
(3)
Conrad Joseph (1857-1924)
(3)
Follett Ken (1949- )
(3)
Fortunatov N.M. (1931- )
(3)
Gadomska Barbara
(3)
Golding William
(3)
Gor'kij Maksim (1868-1936)
(3)
Grebe Camilla (1968- )
(3)
Hardy Thomas (1840-1928)
(3)
Il' f Il'â
(3)
James Henry (1843-1916)
(3)
Jax Joanna (1969- )
(3)
Kaleta Jolanta Maria
(3)
Kinsley James (1922-1984)
(3)
Kościuk Zbigniew
(3)
Leander-Engström Paul (1966- )
(3)
Leander-Engström Paul (1966- ). Mroczna Moskwa
(3)
Lermontov Mihail Ur'evič (1814-1841)
(3)
Morrison Toni (1931- )
(3)
Nabokov Vladimir Vladimirovič (1899-1977)
(3)
Orwell George (1903-1950)
(3)
Paris B. A. (1958- )
(3)
Platonov Andrej (1899-1951)
(3)
Ptaszyńska-Sadowska Elżbieta
(3)
Romaškina E.A
(3)
Solženicyn Aleksandr Isaevič (1918-2008)
(3)
Szamałek Jakub (1986- )
(3)
Szulc Andrzej
(3)
Twain Mark
(3)
Ware Ruth (1977- )
(3)
Zoščenko Michail
(3)
Zueco Luis (1979- )
(3)
Alcott Louisa May (1832-1888)
(2)
Babaev E.G. (1927-1996)
(2)
Bardugo Leigh (1975- )
(2)
Bardugo Leigh. (1975- ). Szóstka wron
(2)
Cambron Kristy
(2)
Chmielarz Wojciech (1984- ). Komisarz Jakub Mortka
(2)
Cleeves Ann
(2)
Cooper James Fenimore (1789-1851)
(2)
Crace Jim (1946- )
(2)
Cronin Justin (1970- )
(2)
Defoe Daniel (1660-1731)
(2)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(2)
Doerr Anthony (1973- )
(2)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881). Bednye ljudi
(2)
Doyle Sir Arthur Conan (1859-1930)
(2)
Du Maurier Daphne (1907-1989)
(2)
Dąbrowski Witold (1933-1978)
(2)
Fitzgerald F. Scott
(2)
Flaubert Gustave (1821-1880)
(2)
Francis Dick
(2)
Gortych Sławomir
(2)
Grabska-Ryńska Maria
(2)
Gregory Philippa (1954- )
(2)
Grisham John (1955- )
(2)
Gucio Kaja
(2)
Hannah Kristin (1960- )
(2)
Hawthorne Nathaniel (1804-1864)
(2)
Heller Joseph (1923-1999)
(2)
Highsmith Patricia
(2)
Hill Joe (1972- )
(2)
Hornby Nick
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(151)
2010 - 2019
(115)
2000 - 2009
(103)
1990 - 1999
(104)
1980 - 1989
(100)
1970 - 1979
(63)
1960 - 1969
(11)
1950 - 1959
(12)
1940 - 1949
(1)
200 - 209
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(206)
1901-2000
(18)
1945-1989
(10)
1989-2000
(5)
1939-1945
(2)
Kraj wydania
Polska
(550)
nieznany (us)
(30)
Wielka Brytania
(24)
Kiribati
(23)
Arabia Saudyjska
(13)
Stany Zjednoczone
(10)
Nowy Jork (stan) (USA)
(5)
Rosja
(3)
nieznany (cdn)
(1)
nieznany (d)
(1)
Walia
(1)
Język
polski
(616)
angielski
(42)
rosyjski
(3)
Odbiorca
Dorośli
(5)
Młodzież
(5)
14-17 lat
(4)
9-13 lat
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura angielska
(130)
Literatura amerykańska
(93)
Literatura polska
(76)
Literatura hiszpańska
(10)
Literatura australijska
(6)
Literatura szwedzka
(5)
Literatura włoska
(5)
Literatura niemiecka
(4)
Literatura francuska
(3)
Literatura kanadyjska
(3)
Literatura szkocka
(3)
Literatura holenderska
(2)
Literatura irlandzka
(2)
Literatura norweska
(2)
Literatura duńska
(1)
Literatura fińska
(1)
Literatura japońska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
m Przynależność kulturowa Literatura polska
(1)
Temat
POWIEŚĆ ROSYJSKA
(144)
POWIEŚĆ AMERYKAŃSKA
(40)
Kobieta
(34)
POWIEŚĆ ANGIELSKA
(34)
Tajemnica
(32)
JĘZYK ANGIELSKI
(27)
OPOWIADANIE ROSYJSKIE
(21)
II wojna światowa (1939-1945)
(17)
Osoby zaginione
(17)
Rodzina
(17)
Sekrety rodzinne
(16)
Zabójstwo
(16)
Policjanci
(14)
Przyjaźń
(13)
Miłość
(12)
Śledztwo i dochodzenie
(12)
Prywatni detektywi
(9)
Relacje międzyludzkie
(9)
LITERATURA MŁODZIEŻOWA FRANCUSKA
(8)
POWIEŚĆ MŁODZIEŻOWA FRANCUSKA
(8)
Romans
(8)
Wybory życiowe
(8)
Żydzi
(8)
Dziennikarze
(7)
Nastolatki
(7)
Poszukiwania zaginionych
(7)
Seryjni zabójcy
(7)
Studenci
(7)
Nazizm
(6)
POWIEŚĆ IRLANDZKA
(6)
Pisarze
(6)
Szpitale psychiatryczne
(6)
Uprowadzenie
(6)
Więźniowie obozów
(6)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(5)
Cormoran Strike (postać fikcyjna)
(5)
Dziewczęta
(5)
Eksperymenty medyczne na ludziach
(5)
Ojcowie i córki
(5)
Społeczności lokalne
(5)
Wsie
(5)
Zło
(5)
Alpinizm
(4)
Dzieci
(4)
Matki i córki
(4)
Małżeństwo
(4)
Mieszkańcy wsi
(4)
Mężczyzna
(4)
Ocaleni z Holokaustu
(4)
Ojcowie i synowie
(4)
Okupacja niemiecka Polski (1939-1945)
(4)
POWIEŚĆ SZKOCKA
(4)
Pamięć autobiograficzna
(4)
Przemoc
(4)
Przemoc wobec kobiet
(4)
Przestępczość zorganizowana
(4)
Robin Ellacott (postać fikcyjna)
(4)
Rodzeństwo
(4)
Terroryzm
(4)
Ucieczki
(4)
Śmierć
(4)
Średniowiecze
(4)
Arystokracja
(3)
Dojrzewanie
(3)
Duchy
(3)
Dziadkowie i wnuki
(3)
Dziennikarstwo śledcze
(3)
Emancypacja kobiet
(3)
Holokaust
(3)
Klątwa
(3)
Korupcja
(3)
Lekarze
(3)
Nauczyciele
(3)
Osoby z niepełnosprawnością
(3)
POWIEŚĆ MŁODZIEŻOWA ANGIELSKA
(3)
Pielęgniarki i pielęgniarze
(3)
Prawnicy
(3)
Psychopaci
(3)
Realizm magiczny
(3)
Rzeczywistość postapokaliptyczna
(3)
Samotność
(3)
Sens życia
(3)
Spadek
(3)
Tożsamość osobista
(3)
Uchodźcy
(3)
Walka dobra ze złem
(3)
Wypadki w górach
(3)
Zabójstwa seryjne
(3)
Zjawiska paranormalne
(3)
Śmierć bliskiej osoby
(3)
Żołnierze
(3)
Agata Stec (postać fikcyjna)
(2)
Alkoholizm
(2)
Amnezja
(2)
COVID-19
(2)
Czarownice i czarownicy
(2)
DRAMAT ROSYJSKI
(2)
Demony
(2)
Dzieciobójstwo
(2)
Elena Greco (postać fikcyjna)
(2)
Temat: czas
1901-2000
(68)
2001-
(39)
1945-1989
(26)
1939-1945
(25)
1989-2000
(18)
1918-1939
(9)
1901-1914
(8)
1601-1700
(5)
1701-1800
(5)
1801-1900
(5)
1914-1918
(5)
1501-1600
(3)
1101-1200
(2)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
901-1000
(2)
1001-1100
(1)
1201-1300
(1)
401-500
(1)
Temat: miejsce
Stany Zjednoczone (USA)
(17)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(15)
Polska
(13)
Londyn (Wielka Brytania)
(12)
Anglia (Wielka Brytania)
(6)
Wielka Brytania
(6)
Karkonosze (góry)
(5)
Paryż (Francja)
(4)
Rosja
(4)
ZSRR
(4)
Hiszpania
(3)
Kornwalia (Wielka Brytania ; hrabstwo)
(3)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(3)
Barcelona (Hiszpania)
(2)
Berlin (Niemcy)
(2)
Boston (Stany Zjednoczone, stan Massachusetts)
(2)
Chicago (Stany Zjednoczone)
(2)
Devon (Wielka Brytania)
(2)
Francja
(2)
Irlandia
(2)
Izrael
(2)
Neapol (Włochy)
(2)
Oliwa (Gdańsk ; część miasta)
(2)
Szwecja
(2)
Wenecja (Włochy)
(2)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(2)
Ziemie Odzyskane
(2)
Alpy (góry)
(1)
Aragonia (Hiszpania ; kraina historyczna)
(1)
Aragonia (Hiszpania)
(1)
Arktyka (region)
(1)
Atlanta (Stany Zjednoczone ; stan Georgia)
(1)
Atlanta (Stany Zjednoczone, stan Georgia)
(1)
Australia
(1)
Austria
(1)
Balaczadi (Indie)
(1)
Bieszczady (góry)
(1)
Bilbao (Hiszpania)
(1)
Brighton (Wielka Brytania, hrabstwo East Sussex)
(1)
Bruksela (Belgia)
(1)
Buenos Aires (Argentyna)
(1)
Bug (rzeka)
(1)
Chiny
(1)
Cukrówka (woj. małopolskie ; miasto fikcyjne)
(1)
Dolny Śląsk
(1)
Dublin (Irlandia)
(1)
Egipt
(1)
Europa
(1)
Finlandia
(1)
Fordon (Bydgoszcz ; część miasta)
(1)
Gierłoż (woj. warmińsko-mazurskie, pow. kętrzyński, gm. Kętrzyn)
(1)
Glasgow (Wielka Brytania)
(1)
Gliwice (woj. śląskie)
(1)
Grecja
(1)
Gruzja
(1)
Indiana (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Indie
(1)
Jelenia Góra (woj. dolnośląskie)
(1)
Jugosławia
(1)
K2 (góra)
(1)
Kalifornia (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Kalisz (woj. wielkopolskie)
(1)
Kanada
(1)
Kaszuby
(1)
Katmandu (Nepal)
(1)
Kobierzyn (Kraków ; część miasta)
(1)
Kolorado (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Kongo
(1)
Kopenhaga (Dania)
(1)
Kraj Basków (Hiszpania)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Królestwo Polskie (1815-1915)
(1)
Londyn (Wielka Brytania ; okolice)
(1)
Los Angeles (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia)
(1)
Madryt (Hiszpania)
(1)
Maine (Stany Zjednoczone)
(1)
Manaslu (Nepal ; góra)
(1)
Mazury
(1)
Małopolska
(1)
Missouri (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Mokotów (Warszawa ; część miasta)
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Mount Everest (góra)
(1)
New Jersey (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Nicea (Francja)
(1)
Niemcy
(1)
Nowa Anglia (Stany Zjednoczone ; region)
(1)
Nowy Meksyk (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Oklahoma (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Oława (woj. dolnośląskie)
(1)
Oświęcim (woj. małopolskie)
(1)
Petersburg (Rosja)
(1)
Podkowa Leśna (woj. mazowieckie, pow. grodziski, gm. Podkowa Leśna)
(1)
Podlasie
(1)
Praga (Czechy)
(1)
Radziejów (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Ravensbrück (Fürstenberg/Havel ; część miasta)
(1)
Rumunia
(1)
Rwanda
(1)
Rzym (Włochy)
(1)
Gatunek
Powieść
(293)
Literatura angielska
(90)
Thriller
(68)
Kryminał
(46)
Literatura amerykańska
(44)
Powieść obyczajowa
(30)
Powieść historyczna
(26)
Powieść psychologiczna
(13)
Powieść amerykańska
(12)
Horror
(10)
Powieść biograficzna
(9)
Sensacja
(9)
Fantasy
(7)
Dystopia
(5)
POWIEŚĆ AMERYKAŃSKA
(4)
Romans historyczny
(4)
Science fiction
(4)
ĆWICZENIA i ZADANIA
(4)
Fantastyka
(3)
POWIEŚĆ ROSYJSKA
(3)
Powieść grozy
(3)
Powieść polska
(3)
Romans
(3)
Saga rodzinna
(3)
Literatura francuska
(2)
Literatura irlandzka
(2)
Literatura szkocka
(2)
POWIEŚĆ ANGIELSKA
(2)
Powieść przygodowa
(2)
Adaptacja literacka
(1)
Autograf
(1)
Esej
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Monografia
(1)
POWIEŚĆ POLSKA
(1)
Political fiction
(1)
Poradnik
(1)
Powieść polityczna
(1)
Satyra
(1)
Dziedzina i ujęcie
Hobby i czas wolny
(57)
Literaturoznawstwo
(48)
Historia
(1)
Słowo kluczowe
beletrystyka
(233)
English novel
(94)
thriller
(93)
powieść
(80)
English literature
(67)
American novel
(66)
novel
(57)
American literature
(42)
kryminał
(41)
powieść historyczna
(28)
powieść rosyjska
(22)
language reader
(20)
readers
(19)
horror
(16)
Victorian novel
(14)
romans
(12)
Irish novel
(7)
Dickens Charles
(6)
fiction
(6)
psychological novel
(6)
Austen Jane
(5)
English language
(5)
Irish literature
(5)
adventure novel
(5)
mystery
(5)
saga
(5)
science fiction
(5)
zaginieni
(5)
Amercian novel
(4)
II wojna światowa
(4)
Neapol
(4)
criticism
(4)
historical novel
(4)
war fiction
(4)
zabójstwo
(4)
French novel
(3)
Hiszpania
(3)
James Henry
(3)
Penguin Readers
(3)
Scottish novel
(3)
druga wojna światowa
(3)
dystopia
(3)
dystopian novel
(3)
eksperymenty medyczne
(3)
history
(3)
love stories
(3)
love story
(3)
medical thriller
(3)
novel of manners
(3)
powieść biograficzna
(3)
spy story
(3)
American fiction
(2)
Auschwitz
(2)
Clancy Tom
(2)
Francja
(2)
Hardy Thomas
(2)
James Bond
(2)
Orwell George
(2)
PRL
(2)
Puritans
(2)
Scottish literature
(2)
Sherlock Holmes
(2)
Wielka Brytania
(2)
action novel
(2)
adultery
(2)
autobiography
(2)
children's literature
(2)
crime novel
(2)
detective novel
(2)
elementary level
(2)
essay
(2)
historia
(2)
humour
(2)
intermediate level
(2)
interpretation
(2)
literature
(2)
passion
(2)
political novel
(2)
powieść fantasy
(2)
powieść polska
(2)
powieść psychologiczna
(2)
przemoc
(2)
revenge
(2)
romans historyczny
(2)
sekret
(2)
seryjni zabójcy
(2)
spy novel
(2)
szpiegostwo
(2)
technothriller
(2)
travel writing
(2)
upper-intermediate level
(2)
war
(2)
Afera Watergate
(1)
African American fiction
(1)
Alpy
(1)
Angry Young Men
(1)
Asia
(1)
Bainbridge Beryl
(1)
Barcelona
(1)
Barker Pat
(1)
661 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
A time to kill / John Grisham. - Harlow : Pearson Education, 1999. - 89 s. ; 20 cm.
(Penguin Readers)
When a black man, Carl Lee Hailey, kills the two white men who raped his daughter, the town of Clanton, Mississippi is filled with anger and violence on all sides. This makes for a dangerous case for young lawyer Jack Brigance, but he'll do anything to defend his client and his own life.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. B.776.XXVIII.1.2 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11228.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A], 1705.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A], 11229.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A], 2869.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A], 11252.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A], 11230.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A] (6 egz.)
Książka
W koszyku
The Turn of the Screw / Henry James. - London : Penguin Books, 1994. - 120, [1] s. ; 18 cm.
(Penguin Popular Classics)
A very young woman's first job: governess for two weirdly beautiful, strangely distant, oddly silent children, Miles and Flora, at a forlorn estate...An estate haunted by a beckoning evil. Half-seen figures who glare from dark towers and dusty windows- silent, foul phantoms who, day by day, night by night, come closer, ever closer. With growing horror, the helpless governess realizes the fiendish creatures want the children, seeking to corrupt their bodies, possess their minds, own their souls... But worse-much worse- the governess discovers that Miles and Flora have no terror of the lurking evil. For they want the walking dead as badly as the dead want them.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11271.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Penguin Readers)
A trial in Biloxi, Mississippi has millions of dollars at stake, but begins to go off course. The jury is behaving very strangely. Are they being manipulated? If so, why and by whom? A blockbuster from John Grisham, the master thriller writer.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. B.330.XXVIII.1.2 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11226.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A], 1703.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A], 11225.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A], 1704.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A], 11251.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A], 11227.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A], 1702.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A] (7 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
John Grisham : The Client / Janet McAlpin. - Harlow : Pearson Education Limited, [1996]. - 57, [1] s. : il. ; 20 cm.
(Penguin Readers)
An eleven-year-old has discovered a secret that not even an adult should know. A US State Senator is dead, and Mark Sway is the only one who knows where the body is hidden. The FBI want him to tell them where it is, at whatever cost to Mark and his family. The killer wants him silenced forever. Reggie Love has been practising law for less than five years. Only she can save Mark from these twin threats. Together they must take on the might of the State and the wiles of a cold-blooded killer.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. B.326.XXVIII.1.2 [Wypożyczalnia A], B.325.XXVIII.1.2 [Wypożyczalnia A], B.324.XXVIII.1.2 [Wypożyczalnia A] (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 9086.XXVIII.2 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 9177.XXII.3 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Penguin Readers)
"The Great Gatsby" is a 1925 novel written by American author F. Scott Fitzgerald that follows a cast of characters living in the fictional town of West Egg on prosperous Long Island in the summer of 1922. The story primarily concerns the young and mysterious millionaire Jay Gatsby and his quixotic passion and obsession for the beautiful former debutante Daisy Buchanan. Considered to be Fitzgerald's magnum opus, The Great Gatsby explores themes of decadence, idealism, resistance to change, social upheaval, and excess, creating a portrait of the Jazz Age or the Roaring Twenties that has been described as a cautionary tale regarding the American Dream
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. B.329.XXVIII.1.2 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Penguin Readers)
The man they were to kidnap in Brazil had not always been called Silva. As a lawyer, Patrick S. Lanigan, his previous life had ended in a car crash in 1992. But six weeks after his death, $90 million disappeared from his law firm. It was then that his partners knew he was still alive. An unputdownable thriller by the current master of the genre, John Grisham.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. B.327.XXVIII.1.2 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 8062.XXIV.11 [Czytelnia A] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(The Cambridge Companion to)
Index s. 198-211
In the last few decades Elizabeth Gaskell has become a figure of growing importance in the field of Victorian literary studies. She produced work of great variety and scope in the course of a highly successful writing career that lasted for about twenty years from the mid-1840s to her unexpected death in 1865. The essays in this Companion draw on recent advances in biographical and bibliographical studies of Gaskell and cover the range of her impressive and varied output as a writer of novels, biography, short stories, and letters. The volume, which features well-known scholars in the field of Gaskell studies, focuses throughout on her narrative versatility and her literary responses to the social, cultural, and intellectual transformations of her time. This Companion will be invaluable for students and scholars of Victorian literature, and includes a chronology and guide to further reading.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 8423.XXIV.8 [Czytelnia A] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bram Stoker : Dracula / Christopher Rice. - Harlow : Pearson Education Limited, [200]. - VII, 52, [1] s. : il. ; 20 cm.
(Penguin Readers)
Count Dracula is a vampire. He drinks people's blood. When he leaves his lonely castle in the mountains of Transylvania to come to England, Professor Helsing is the only one who understands the danger. But can he stop Dracula's deadly intentions? Bram Stoker's "Dracula" is the world's most famous horror story and has inspired many films.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. B.315.XXVIII.1.2 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Penguin Popular Classics)
A Portrait of the Artist as a Young Man is the first novel of Irish writer James Joyce. A Künstlerroman in a modernist style, it traces the intellectual and religio-philosophical awakening of young Stephen Dedalus, a fictional alter ego of Joyce and an allusion to Daedalus, the consummate craftsman of Greek mythology. Stephen questions and rebels against the Catholic and Irish conventions under which he has grown, culminating in his self-exile from Ireland to Europe. The work uses techniques that Joyce developed more fully in Ulysses (1922) and Finnegans Wake (1939). A Portrait began life in 1903 as Stephen Hero-a projected 63-chapter autobiographical novel in a realistic style. After 25 chapters, Joyce abandoned Stephen Hero in 1907 and set to reworking its themes and protagonist into a condensed five-chapter novel, dispensing with strict realism and making extensive use of free indirect speech that allows the reader to peer into Stephen's developing consciousness. American modernist poet Ezra Pound had the novel serialised in the English literary magazine The Egoist in 1914 and 1915, and published as a book in 1916 by B. W. Huebsch of New York. The publication of A Portrait and the short story collection Dubliners (1914) earned Joyce a place at the forefront of literary modernism.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11207.XXVIII.1 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Anna Markowska przeżyła rodzinną tragedię. Mimo rozpaczliwej tęsknoty za najbliższymi walczy o odzyskanie życiowej równowagi. Niestety wszystko wskazuje na to, że czas radości i spokoju minął bezpowrotnie… Za sprawą chłopaka ze snu Ania trafi w sam środek gry, w której stawką będzie jej obdarzona niebywałą mocą dusza. Dziewczyna będzie musiała wybrać między dobrem a złem, między miłością a ocaleniem świata ludzi. Czy podejmie właściwą decyzję? Po stronie tej z pozoru zwyczajnej młodej kobiety staną anielscy wojownicy oraz niezwykły święty, który w przeszłości był ochroniarzem. Jej przeciwnikami będą najgorsi, najokrutniejsi z upadłych oraz człowiek, któremu Ania odda serce. Walka rozegra się na granicy jawy i snu. Koszmar okaże się cudem, a sprzymierzeńcy okażą się zdrajcami. „Czysty ogień” to historia, w której granice między dobrem a złem nigdy nie były tak cienkie, nienawiść tak słodka, zaś miłość tak niebezpieczna.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Król spotyka dziewczynę z rasy niewolników, którą natychmiast pragnie pojąć za żonę, by spłodzić z nią dziedzica. Ale to nie bajka, tyko początek horroru. Akcja toczy się w odległych, ponurych czasach, gdzie opowieści rzadko kiedy kończą się szczęśliwie. Ciemiężeni Gi toczą beznadziejną walkę o wyzwolenie spod władzy swoich okrutnych panów, K’Anu, i ich bezlitosnego władcy, który z chwilą narodzin stał się panem całego znanego świata. Darem, który Neill otrzymał od Wszechrodziców, jest władza nad wszelkimi żywymi stworzeniami. Nikt nie może się mu sprzeciwić. A jednak Liść, prosta dziewczyna z ludu, to zrobiła. Czyżby utracił moc? To historia walki o wolność i własną duszę, mroczna fantasy opowiadająca o odkrywaniu prawdy o bogach, przeznaczeniu i ludzkich uczuciach. Czy miłość jest silniejsza od przyjaźni, a pożądanie od lojalności? Czym uciszyć płacz przodków, wciąż rozbrzmiewający w głowie?
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
E-book
W koszyku
Szary len / Marcin Orlik. - Poznań : RW2010 ; IBUK Libra, 2013. - 175 s.
Forma i typ
Witaj w świecie, w którym bałbyś się własnego cienia... Gdybyś go tylko rzucał. Ludzie, otoczeni ze wszech stron strefą chtoniczną, desperacko walczą o przetrwanie, za obronę mając jedynie małe, szare kulki – nasiona szarego lnu. Ale przyjdzie czas, kiedy będzie trzeba wejść prosto w napierającą chtoniczność. Tylko czy głównemu bohaterowi wystarczy odwagi? Kiedy Noit budzi się o brzasku na polanie, nie ma pojęcia, ani gdzie się znajduje, ani kim jest. Wokół niego leżą ludzie, których nie zna, a jedyną osobą, która może mu coś powiedzieć o otaczającym go świecie, jest dziewczynka o imieniu Ome. Chyba ją zna... Tak, to jego siostra. Dzięki jej pomocy ludzie odnajdują wioskę zbudowaną ze szkła, znajdującą się na dnie krateru we wnętrzu wzgórza i zaczynają bronić się przed atakującą ze wszech stron strefą chtoniczną. A to dopiero początek... Z recenzji: Kiedy czytałem, nieustannie nasuwały mi się skojarzenia z prozą Philipa K. Dicka, z jedną drobną różnicą – entropia i rozkład nie są dla autora końcem świata. Szary len to próba odpowiedzi na pytanie, czy będąc otoczonym entropią, można jeszcze coś zbudować. Ilość niewiadomych, choć naprawdę spora, nie przytłacza. I mimo że każda tajemnica nakręca kolejną, nie zagubiłem się w fabule. Wielbicielom serialu LOST książka z pewnością przypadnie do gustu. Szary len, kolorowy język. Autor często używa poetyckiego języka; czytając początek, przez chwilę odniosłem wrażenie, że czytam poemat prozą. Ułożona achronologicznie fabuła sprawia, że jako czytelnik czułem się, jakbym miał przed sobą małą kostkę Rubika, która otworzy się przede mną po odpowiednim ułożeniu...
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ
Inni uwolnili więzione przez ludzi cassandra sangue, nie zdając sobie sprawy z tego, jak poważne konsekwencje będzie to miało dla wieszczek. Tym delikatnym istotom grozi teraz podwójne niebezpieczeństwo – ze strony ludzi, którzy dla swoich niecnych celów chcą kontrolować ich przepowiednie, ale też ze strony ich samych. W tej sytuacji Simon Wilcza Straż, zmiennokształtny przywódca Innych, zmuszony jest prosić o pomoc Meg Corbyn, wystawiając ją na wielkie ryzyko. Meg nadal walczy z uzależnieniem od euforii, która pojawia się przy wygłaszaniu przepowiedni. Wie, że za każdym razem, gdy sięga po brzytwę, igra ze śmiercią, jednak jej wizje są dla Simona jedyną szansą na rozwiązanie konfliktu. Wrogowie Innych za Atlantikiem rosną w siłę, a działania fanatycznego ruchu w Thaisii zaczynają zagrażać Dziedzińcowi.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
E-book
W koszyku
Forma i typ
„Baku, Moskwa, Warszawa”, to powieść obyczajowa; historia życia młodego Azera, artysty plastyka, który kierując się w życiu dwiema najważniejszymi dla siebie wartościami: potrzebą wolności oraz pragnieniem miłości, staje się wiecznym imigrantem. Jego losy są opowiedziane z perspektywy osoby dorosłej, sześćdziesięcioparoletniej, przytaczającej najważniejsze zdarzenia ze swojego życia, pod kątem tych dwóch imperatywów, które nim kierowały. W ten sposób zaznajamiamy się ze skróconą historią Azerbejdżanu i kulturą tego egzotycznego kraju, także kulinarną; codziennym życiem w powojennym Baku, jak również losami chłopców z różnych republik radzieckich, wcielanych siłą do Armii Czerwonej. Zasmakujemy studenckiej rzeczywistości w Moskwie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku oraz poznamy obraz ówczesnej bohemy, prezentującej swoje prace na stołecznym Arbacie. Sadiq, bo tak ma na imię główny bohater i narrator tej opowieści, przechodzi różne perypetie życiowe, które wiodą go ostatecznie do wymarzonej Polski, w której osiada w okresie przemian ustrojowych Bloku Wschodniego. Recenzja Katarzyna Englot: "Mam nadzieję, że jeszcze nie znudziły Wam się moje tegoroczne odkrycia literackie, bo dziś mowa będzie o kolejnym debiucie. W połowie kwietnia bieżącego roku nakładem QES Agency ukazała się powieść „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Książka ta jest historią ukazującą prawdziwe losy Sadika Aszurowa, artysty plastyka azerskiego pochodzenia, który w swoim życiu kierował się dwoma największymi, a zarazem najważniejszymi dla niego pragnieniami – miłości i wolności. Dzięki opowieści głównego bohatera, a zarazem narratora, poznajemy nie tylko jego życiowe perypetie, ale również realia codziennego życia, kulturę oraz wszelaką obyczajowość rejonów Azerbejdżanu. Sadik (org. Sadiq) wpuszcza czytelnika do swojego świata odsłaniając przed nim krok po kroku, rozpoczynając od najmłodszych lat swoją życiową ścieżkę, która jak przekonacie się sami zaglądając na karty tej opowieści wiodła go w sposób często bardzo meandryczny w różne zaułki egzystencji oraz różne miejsca na świecie. Bohater sporo miejsca poświęcił swojemu pobytowi w wojsku i temu, jaki wpływ na jego późniejsze życie miały doświadczenia z tamtego okresu. Równie ważną częścią jego opowieści jest także czas studiów na Uniwersytecie w Moskwie, gdzie dostanie się w opisywanych czasach było karkołomnym wyczynem. „Baku, Moskwa, Warszawa” to subtelna, a zarazem mocna i wymowna proza dotykająca tematów takich, jak przyjaźń, miłość, wolność, spełnianie marzeń, czy odkrywanie samego siebie w nie zawsze sprzyjających okolicznościach. Postać Sadika to także obraz tego, jak pozostawać wiernym sobie, własnym marzeniom i pragnieniem, chociaż czasem mamy w życiu mocno pod górkę. Na uwagę zasługuje także tło historyczne oraz społeczno – polityczne, które także otrzymują swój donośnie wybrzmiewający w powieści ton. Nadaje to niniejszej książce jeszcze bardziej wyrazisty charakter. Język, którym bardzo umiejętnie posługuje się autor nie jest ani zbyt płytki, ani przesadnie patetyczny, co sprawia, że czytany tekst staje się jeszcze bardziej autentyczny. Całości zaś dopełnia bardzo prosta w kontekście graficznym, a jednocześnie ogromnie czytelna okładka, która z jednej strony jest jak czytamy o tym w książce m.in. odzwierciedleniem kolejnych etapów wewnętrznego rozwoju, zgodnie z kolorami kolejnych czakramów – poziomów dochodzenia do duchowego oświecenia, z drugiej natomiast bardzo dosadnie ukazuje dążenie Sadika do kariery plastycznej, które od zawsze tkwiło w jego głowie. Jeśli zatem macie ochotę na lekturę nieśpiesznie toczącej się opowieści, która jednocześnie niesie w sobie bardzo wiele odcieni ludzkiego losu, a przy okazji chcecie popodróżować nieco w wyobraźni w różne rejony świata to zapraszam Was do sięgnięcia po „Baku, Moskwa, Warszawa”. Stwórzcie dla tej historii swoją własną perspektywę." https://ksiazkowoczyta.blogspot.com/2020/05/to-co-widzisz-to-nie-rzeczywistosc.html?m=1&fbclid=IwAR3JR9nx5Cc-qX2JRizBoT_mjUwZHtKMBUHtSzSKLnekLyaq9LQc5iSg5S4 Recenzja Jarosław Czechowicz: "Książka Marcina Michała Wysockiego to dowód na to, że literacka inspiracja kryje się wszędzie, a czasami w relacji z drugim człowiekiem. Wystarczy wówczas uważnie słuchać, a potem dopisać to, co być może nie zostało powiedziane. Prosty sposób i w gruncie rzeczy prosta w swym wyrazie opowieść. Ale napisana jednak nietuzinkowo. W „Baku, Moskwa, Warszawa” najważniejsze to podkreślenie wagi oraz istoty stwierdzenia „mój czas”. Opowiedziana jest niespiesznie historia, w której nie ma też jakichś dramatycznych zwrotów akcji, choć dramaty – społeczne i polityczne – rozgrywają się w czytelnie zarysowanym tle. To budująca narracja o tym, że konsekwencja w działaniu pozwala spełnić marzenia, ale również rzecz pokazująca, jak te marzenia konfrontują się z nieprzewidywalną prozą życia. Wysocki napisał o istocie ludzkiej tożsamości i o różnych strategiach buntu. Wskazuje w tej książce, że to, co w nas najlepsze, bardzo często rodzi się jako reakcja opozycyjna wobec niesprzyjającej nam rzeczywistości. Jest w tej narracji też dużo nostalgicznej refleksji o tym, czym jest emigracja. Ale również wskazanie, że życiowa podróż może być celem samym w sobie, choć często generuje sytuacje niebezpieczne i niepokojące. Sadiq z tej powieści jest takim wschodnim Odyseuszem, który nie spodziewa się jednak tego, do jakiej Itaki dotrze. Czyta się to bardzo dobrze i z przekonaniem, że ta fikcja literacka to rzeczywiście treść czyjegoś życia. A fikcyjny bohater pochodzi z wieloetnicznego i wielokulturowego Baku, w którym jednak widoczne są animozje wynikające z tego, kto i gdzie się urodził. Azerbejdżan tych kilku dekad minionego stulecia zmienia się na równi z bohaterem. To chyba najciekawsza część tej opowieści: historia tego, skąd Sadiq Aszurow wyruszył w swoją życiową drogę. Bo najważniejsze przed tym wyruszeniem jest przecież to, co zabieramy w sercu w świat. Sielanka rodzinnych wspomnień przełamana jest akcentowaniem tego, co było trudne, bo to świadectwo dorastania pośród miłości, ale także wielu na początku niezrozumiałych antagonizmów. Baku to miejsce, z którego Aszurow wziął to, co do życia najlepsze, lecz również miasto, które z różnych powodów trzeba było opuścić. Po to, by wracać tam jako inny człowiek. Wciąż tak samo zakochany w lokalnym kolorycie. W różnych przejawach emigranckiego życia, które czasem było słodkie jak azerskie figi, ale niekiedy też dokuczliwie w swej słodkości. Najpierw interesował się kuzynką, potem sąsiadką. Przyszedł czas, że Sadiq zdecydował o życiowej fascynacji. Teatr, film, szeroko pojęta sztuka. A wraz z tym otwarcie na różnorodność ludzkiego istnienia. Baku zachowało się w pamięci jako miejsce, w którym stygmatyzowało się Ormian i gdzie władza radziecka wciąż na nowo dociskała swój ciężki but przy mniejszym lub większym rozlewie krwi. Tymczasem Wysocki pokazuje, w jaki sposób jego bohater nawiązał przyjaźnie z Ormianinem czy Rosjaninem, kwestionując jednocześnie podziały, jakie tworzą się w głowach, by pozornie porządkować rzeczywistość, a tak naprawdę tworzyć iluzję obcości, wobec której trzeba trzymać gardę. „Baku, Moskwa, Warszawa” to opowieść o tolerancji, otwartości umysłu i zbliżeniach z ludźmi, którzy niosą ze sobą te same uniwersalne historie. Spotkania i portretowane relacje burzą uprzedzenia oraz krzywdzące stereotypy. Ta książka jest trochę o odkrywaniu samego siebie w kimś, kto jest inny i pozornie daleki. Pokazuje ważność każdej relacji i dzięki temu wszyscy bohaterowie drugiego planu są tu zarysowani wyraźną kreską. To też opowieść o tym, jak wyglądają doświadczenia miłości w życiu, które tej miłości oczekuje, ale nie jest gotowe na kompromisy czyniące z uczucia zobowiązanie. Bohater książki bardzo długo szuka kobiety, która zaakceptowałaby go i która przede wszystkim tak jak on poszukiwałaby w miłości uwolnienia, a nie kojarzyła ją z szeregiem ustaleń, oczywistym planem na życie, ponurym poczuciem wygaszania uczucia na rzecz funkcjonowania w ustalonym rytmie i porządku. Dlatego też miłość nie przychodzi do Sadiqa od razu, ale Wysocki portretuje kilka interesujących relacji. Po to, by pokazać, że odwzajemnienie przywiązania musi się odbywać na pewnych uniwersalnych warunkach. Wtedy gdy ludzie chcą z uczuciem podarować sobie wolność. Bo przecież cała ta książka będzie również historią poszukiwania życiowej wolności. W każdym wymiarze, choć bez definiowania i określania. Marcin Michał Wysocki proponuje nam czytelnicze obcowanie z takim rodzajem bohatera, którego nie można nie polubić. Poczciwość i pewna ugodowość światopoglądowa idą w parze z zauważalnym spokojem Sadiqa. Dzięki zdystansowaniu do najtrudniejszych nawet doświadczeń życiowych otrzymujemy także wyjątkowo stonowaną narrację, w której bolesne momenty życia opowiadane są w taki sposób, że z każdego gorzkiego doświadczenia wynika jakaś nauka dla bohatera. Czasem odnosi się wrażenie, że ta jego poczciwość prowadzi donikąd. Że przydarzą mu się tylko ograniczone okoliczności życiowe. Że w tym buncie i wędrówce nie ma jakiejś dynamiki, wszystko dzieje się bardzo ewolucyjnie. Ale to nie jest opowieść o tym, jak tożsamość wydobywa się z walki. Raczej o mądrości akceptowania tego, na co nie ma się wpływu, przy jednoczesnej czujności, pamiętaniu, by bacznie się rozglądać. Zmiana życiowego azymutu może się kryć w przypadkowo poznanej osobie. Nie trzeba tej zmiany wymuszać przez walkę, spalanie się, emocjonalną wojnę o siebie i świat. „Baku, Moskwa, Warszawa” to również książka o życiowej pasji. Bohater słyszy z ust swoich rozmówców różne definicje sztuki. Od samego początku chce jednak stworzyć swoją. Sztuka ma być dla niego nie tyle wartością, ile przede wszystkim pojęciem, w którym odnajdzie się egzystencjalny sens. Idziemy drogą twórcy, który poszukuje. Czasem zarzuca sobie zbytnią zachowawczość, ale ostatecznie podąża ku chłopięcemu celowi – ku byciu artystą. W tym znaczeniu możemy obserwować na kartach tej książki, że opowiadana rzeczywistość chce być oddana bardzo plastycznie. Dziełem sztuki w opisie może stać się prozaiczna czynność, spotkanie czy nawiązana relacja. Wysocki opowiada nam historię człowieka, który chce znaleźć uniwersalny wyraz dla wszystkich, najbardziej nawet bolesnych życiowych doświadczeń. I w narracji widać te próby. Całość tworzy zatem wrażenie pamiętnika z czasu doświadczania sztuki oraz artyzmu życia. Bo choć potrafi opowiedzieć o okrucieństwie i ludzkiej podłości, jest to jednak książka mająca dawać nadzieję. Tę prostą, ale również nadzieję, że każdy z nas może odnaleźć życiową drogę, jakkolwiek nieprzychylne byłyby mu okoliczności. Autor nie opisuje tego dydaktycznie, za co jestem mu wdzięczny. Rzadko zdarza się czytać opowieść tak pogodną i tak jednocześnie czułą na to, że owa pogoda ducha to nie przejaw nieodpowiedzialnego optymizmu. Bardzo budująca książka. " https://krytycznymokiem.blogspot.com/2020/04/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html Recenzja Tomasz Kosik "W poszukiwaniu wolności i miłości Poczucie wolności i miłości to jedne z najważniejszych wartości w życiu człowieka. To one dla wielu z nas są sensem życia. Również dla Sadiqa Aszurowa bohatera oraz narratora powieści obyczajowej „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Już w maju nakładem QES Agency pojawi się książka oparta na prawdziwych wydarzeniach. E-book dostępny jest już na stronie https://dobry-audiobook.pl/baku-moskwa-warszawa-p-986.html. Dlaczego warto poznać tę historię? Powodów jest wiele. Jak choćby ten, że dzięki niej docenić możemy to, że będąc ludźmi wolnymi, możemy pełną piersią czerpać radość z miłości wokół nas. To, co ujęło mnie w tej książce to historia człowieka – emigranta, który odbywając życiową podróż niesie ze sobą bagaż jakże ważnych doświadczeń, które kształtują jego osobowość. Jak sam Autor przyznaje, książka ta nie jest dokumentem, ani reportażem. Jest prawdziwym obrazem życiowej drogi Ajdyna Łazimowa. Autor książki skrupulatnie opisuje nam wydarzenia, jakich doświadczył bohater. Jego losy poznajemy z perspektywy osoby dorosłej. To jej oczami zobaczyć możemy ową drogę, która choć nie łatwa, uświadamia nam, jak bardzo pragnienie miłości i wolności określa kierunki naszych działań. Poznajemy Sadiqa Aszurowa, który już od młodzieńczych lat fascynował się teatrem i rysowaniem. Również książki były w jego życiu nieodłącznym elementem. Sadiq pochodzi z małej wsi nieopodal Baku. I to właśnie od stolicy Azerbejdżanu rozpoczynamy tę niezwykłą podróż po życiu artysty. Na kartach tej powieści poznajemy obyczaje, kulturę oraz historię kraju. Możemy z bliska przyjrzeć się powojennym realiom, jakich doświadczył bohater tej powieści. Poznajemy również burzliwe losy młodych chłopaków, przymusem wcielanych do Armii Czerwonej. Wojsko również dla Sadiqa okazało się przerwaniem marzeń o rozwijaniu swojego plastycznego talentu. Jednak miłość Artysty do rozwoju swojej pasji pokierowała jego losy ku scenografii. Podejmując pracę w wytwórni filmowej mógł rozwijać swój warsztat, dzięki czemu trafił na studia do Moskwy, która okazała się kolejnym przystankiem na życiowej mapie Azera. Poznaje wówczas życie moskiewskiej społeczności lat osiemdziesiątych XX wieku. To właśnie tutaj doświadcza pierwszej miłości, a także „wykorzystując” swój plastyczny talent podejmuje się rysowania portretów ludzi. To tutaj również poznaje Grażynę, miłość swojego życia, która rzuci jego losy do Polski okresu przemian ustrojowych. Warszawa okazuje się jego ostatnim przystankiem. Czy miasto to będzie dla niego bezpiecznym azylem? Czy będzie mu dane w tym mieście w pełni cieszyć się poczuciem wolności i miłości? Warto sięgnąć po tę powieść i poznać historię człowieka, który odbywając niezwykłą podróż kierował się maksymą „tam dom Twój, gdzie serce Twoje”. To, co równie ważne, to nauka płynąca z historii Sadiqa Aszurowa. Często narzekamy, nie doceniamy tego, co mamy wokół siebie. Lecz jak się okazuje nie raz jest to marzeniem wielu, którzy oddaliby wiele, by czerpać radość z poczucia wolności i miłości. Warto sięgnąć po tę powieść, dzięki której dokonać możemy wewnętrznego rachunku. Zdecydowanie polecam." http://www.czyt-nik.pl/recenzje/w-poszukiwaniu-wolnosci-i-milosci/ Recenzja asiaczytasia: "Rok 2020 już mogę okrzyknąć rokiem bardzo dobrych książek. Żywica, Uczeń Nekromanty czy Dziewczyny znikąd to tytuły, która zagwarantowały mi ucztę czytelniczą. Do tego grona dołączyła kolejna powieść - Baku, Moskwa, Warszawa. Fabuła Bohaterem książki jest Azer Sadiq. Podróż przez jego życie zaczynamy w powojennym Baku. Będziemy mieli okazję liznąć trochę historii, kultury, a także kuchni tego miejsca. Trafimy w etniczny kocioł, gdzie narodowość i rodzinne uprzedzenia determinują stosunek do sąsiada. Będziemy mogli poczuć zimno i potaplać się w błocie z rekrutami Armii Czerwonej. Sadiq po odsłużeniu w wojsku ukończył liceum plastyczne w Baku i podjął pracę w lokalnej wytwórni filmowej. Znalazł zajęcie, które pokochał i do którego miał talent. Udało mu się dostać do szkoły filmowej w Moskwie. Tutaj rozpoczyna się studenckie życie - kluby, spotkania towarzyskie, zawoalowane dyskusje i pogoń za funduszami na to przesiąknięte winem i wódką życie. Przy okazji możemy zobaczyć Moskwę czasów pierestrojki. W końcu Sadiq ląduje w Polsce. Z jego perspektywy na Zachodzie. W kraju butnych ludzi, którzy nie dali się stłamsić Imperium Zła. Baku, Moskwa, Warszawa to historia człowieka. Ludzie zwracają uwagę na różne wartości. Dla Sadiq'a najważniejsze są miłość i wolność. Te dwa rzeczowniki są myślami przewodnimi tej historii. Kiedy zastanowić się głębiej dochodzę do wniosku, że są atrybutami człowieczeństwa, chociaż ich definicje mogę być dla każdego nieco inne. Narratorem w książce jest Sadiq. Z perspektywy dorosłego człowieka opowiada o tym co przeżył, o miejscach w których mieszkał i ludziach, których poznał. Podkreślić muszę, że jest postać fikcyjna, ale Marcin Michał Wysocki pisząc tą powieść zainspirował się życiem znajomego scenografa i malarza pochodzącego z Baku. Ile w tej historii jest jego życie, to wie tylko autor i zainteresowany. Postać fikcyjna, a jednak podczas czytania książki się o tym zapomina. Pierwszoosobowa narracja zbliża czytelnika do Sadiq'a dając mu realne wymiary. Ja wręcz złapałam się na tym, że myślałam, że czytam pamiętnik. Niesamowite wrażenie. Kolejna sprawa, która zachwyciła mnie w tej książce to odmalowanie miejsc, po których tułał się bohater. Nie wiem czy przyczyniła się do tego wiedza autora, research czy człowiek, który zainspirował go do napisania tej książki. Przypuszczam, że wszystko po trochu. Najważniejsze, że efekt końcowy jest świetny. To nie jest tylko spisanie historii, regionu narodu, człowieka. Marcin Michał Wysocki pokazał sposób myślenia i emocje tych ludzi. Mój ulubiony fragment to reakcje mieszkańców Baku na poczynania Regana i nakręcającą się spiralę zbrojeń. Oni nie rozumieją politycznych rozgrywek, nie czują o co tyle halo z określeniem Imperium Zła. Żyją lokalnie, a nie globalnie. Podsumowanie W bibliotece miejskiej była kiedyś półka Historie ludzi różnych kultur. Lubiłam przeglądać pozycje, które na niej stały. Książki, pozornie bez żadnej myśli przewodniej, po prostu o ludziach i ich życiu. Dla mnie były to książki, które otwierały oczy i pozwalały spojrzeć na świat z szerszej perspektyw, chociaż opowiadały o malutkich enklawach. Były krokiem za własny płot. Taką książką jest Baku, Moskwa, Warszawa. Wydarzenia historyczne są tłem dla życia bohatera. Przedstawia i interpretuje je po swojemu. Jednak najważniejszy jest on sam, jego życie, wybory i wartości, które reprezentuje. Urodzony i wychowany w zamkniętej uciskanej społeczności, a jednak obywatel świata niestrudzenie goniący za marzeniami. " https://www.asiaczytasia.pl/2020/05/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html?fbclid=IwAR0_LAQozkSPEkpICd1l3i_x3Yp6Vjj3cYrz41vDwWm7RN57v6p5z8H69YU Recenzja Blog Powieścidło: "Baku, Moskwa, Warszawa" jest pierwszą pozycją wydawnictwa QES Agency wydawaną w formie papierowej. Jest debiutem, jednak bardzo udanym. Marcin Michał Wysocki, autor publikacji naukowych i historycznych, przelał na karty powieści obyczajowej historię życia Sadiqa, artysty plastyka, którego to los połączony jest z trzema wymienionymi w tytule miastami: Baku, Moskwą i Warszawą. Jego postać zainspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami z życia azarskiego scenografa filmowego i portrecisty, Ajdyna Łazimowa.Dla głównego bohatera, a zarazem narratora książki, najważniejszymi wartościami, których poszukiwał w tych krajach i które to były dla niego życiowym celem była wolność i miłość. To te cechy od najmłodszych chwil życia protagonisty przewijają się na kartach tej powieści. Podobała mi się autentyczność, z jaką przedstawiane zostały losy Sadiqa. Historie, które przeżywał ukazane zostały w wiarygodny sposób, trudności, z jakimi się wzmagał były przyziemne, ludzkie, lecz ciekawe i wciągające, a narracja prowadzona przez niego toczyła się płynnie. Podział na części był logiczny i uporządkowany, rozdziały zamknięte zostały w odpowiednio długich ramach stronicowych, dlatego też nie napotkałam się podczas lektury na chwile, kiedy mogłam się gdzieś pogubić czy zastanawiać, dlaczego coś odbywa się tak, a nie inaczej. Może to tylko moje odczucie, jednak podczas lektury wydawało mi się, iż autor dostosował język, w jakim pisał to dzieło do wieku bohatera: inaczej tworzone były zdania oraz użyte zostało inne słownictwo za czasów młodości, a inaczej już w dojrzalszym wieku postaci. Dodatkowo prawdziwość wzmacnia tło historyczne i kulturowe wydarzeń: mamy możliwość poznania multikulturowego świata Azerbejdżanu, komunistycznej Rosji i ostatecznie wolnej Polski. Mogę śmiało stwierdzić, iż jest to na pewno wyjątkowa pozycja, po którą można śmiało sięgnąć. Zaryzykowałabym nawet stwierdzeniem, iż jest to jedna z lepszych książek, która ma swoją premierę w tym roku. Serdecznie polecam!
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Porywająca opowieść o niezwykłej przyjaźni, walce ze słabościami i spełnianiu marzeń. Kochający latanie stary pilot, Leon Windisz zwierza się chłopcu, z którym się przyjaźni, z największego marzenia. Kilka dni później Leon wzbija się w powietrze, chcąc pobić rekord wysokości lotu szybowcem. Niebezpieczny wyczyn nad Tatrami staje się tłem do opowiedzenia niezwykłej historii o skromnym pilocie, jego życiu i upartym dążeniu do realizacji marzeń. Jest przy tym trzymającą w napięciu, inspirowaną faktami, fascynującą relacją lotniczą.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu, poza siecią Uczelni, poprzez login i hasło jak do konta bibliotecznego.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej