Sorting
Source
Books
(3)
Form of Work
Książki
(3)
Publikacje naukowe
(2)
Publikacje fachowe
(1)
Status
only on-site
(3)
available
(1)
unavailable
(1)
Branch
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
(2)
Biblioteka Główna. Czytelnie
(3)
Author
Białas Marcin (pedagog)
(1)
Pieńkowska Elżbieta
(1)
Wiśniewska Marta (pedagog)
(1)
Year
2020 - 2025
(3)
Time Period of Creation
2001-
(3)
Country
Poland
(3)
Language
Polish
(3)
Audience Group
Pedagodzy specjalni
(1)
Rodzice
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Subject
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(3)
Niepełnosprawność intelektualna
(2)
Białas, Marcin (pedagog)
(1)
Macierzyństwo
(1)
Postawy rodzicielskie
(1)
Psychoterapia
(1)
Rodzina
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Seksualność
(1)
Stres
(1)
Systemy rodzinne
(1)
Terapia zabawą
(1)
Wspomaganie rozwoju
(1)
Zaburzenia integracji sensorycznej
(1)
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)
(1)
Subject: place
Polska
(1)
Genre/Form
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Poradnik
(1)
Raport z badań
(1)
Domain
Psychologia
(3)
Edukacja i pedagogika
(2)
Słowo kluczowe
dziecko niepełnosprawne intelektualnie
(3)
stres
(2)
człowiek
(1)
matki
(1)
rodzina
(1)
rozwój dziecka
(1)
seksualność
(1)
stymulacja sensoryczna
(1)
wspomaganie rozwoju
(1)
zaburzenia rozwoju
(1)
życie
(1)
3 results Filter
Book
In basket
Rodzina wobec seksualności dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / Elżbieta Pieńkowska. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2021. - 179, [1] strona : ilustracje, wykresy ; 23 cm.
(Engram)
Bibliografia na stronach 161-176.
Książka porusza temat seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną z perspektywy uwarunkowań rodzinnych. Każdy system rodzinny tworzy zróżnicowany treściowo i strukturalnie klimat kształtujący oddziaływania rodziców wobec rozwoju seksualnego własnego dziecka. Niepełnosprawność dziecka wprowadza do rodziny wiele różnorodnych stresorów na poziomie indywidualnym i systemowym, co sprawia, że seksualność własnego dziecka staje się tematem bardzo trudnym, wymagającym, a przez to niejednokrotnie zaniedbywanym i negowanym, po prostu zgubionym. Celem podjętych w publikacji rozważań było poszukiwanie kierunków wsparcia dla systemu rodzinnego będącego źródłem niewykorzystanych zasobów dla seksualności dziecka z niepełnosprawnością – systemu często potrzebującego zindywidualizowanego wsparcia społecznego.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
There are copies available to loan: sygn. 20762.IV.4 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 20761.IV.4 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 287-293.
Niniejsza publikacja nakreśla szkic definicyjny stresu; ukazując jego strukturę, wskazuje na jego źródła wynikające ze specyfiki bycia matką dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Dokumentuje także przykłady wypowiedzi matek, stanowiące ilustrację dla omawianych zagadnień. Jawi się jako fundament nakreślający zarys duchowej terapii przeznaczonej dla matek dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Intencją autora jest jej prezentacja, stanowiąca jeden z wielu sposobów podejścia terapeutycznego do tej grupy osób. Publikacja składa się z sześciu rozdziałów. Trzy pierwsze stanowią teoretyczny fundament opracowania. Zawarte w nich informacje odnoszą się zarówno do ogólnych twierdzeń z zakresu doświadczania stresu w życiu człowieka, jak i permanentnego stresu doświadczanego przez matki dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Rozdział czwarty zawiera opis założeń metodologicznych oraz charakterystykę badanej populacji. Piąty rozdział stanowi prezentację uzyskanych wyników badań. Dokonano w nim próby charakterystyki ról badanych matek, jakie przyjmują one na siebie w związku z opieką i wychowaniem swoich dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Rozdział ten zawiera narracje badanych matek oraz ich wieloaspektową analizę w aspekcie doświadczanego stresu. W rozdziale szóstym przedstawiono fundamentalne założenia autorskiej koncepcji terapii dedykowanej matkom dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, wskazując na aspekty warunkujące jej powodzenie. W tym miejscu pragnę serdecznie podziękować osobom, które przyczyniły się do powstania tej monografii. Przede wszystkim matkom, biorącym udział w badaniach, które — pomimo zmiany imion — odnajdą w tekście swoje wypowiedzi. Wolontariuszom, którzy zebrali dane, nanosząc swoje uwagi i spostrzeżenia. Personalnie — dr Elżbiecie Marii Minczakiewicz za inspirację i krytyczną ocenę moich pomysłów oraz panu mgr. Krzysztofowi Stawickiemu za liczne konsultacje, motywowanie do podejmowania wyzwań, pomoc przy rozwiewaniu wielu dylematów oraz wsparcie techniczne. Publikację adresuję do matek dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, zarówno tych, których wypowiedzi cytuję w tekście, jak i tych, które czytając tekst, odnajdą w nim przykłady niemal zaczerpnięte z własnego życia; terapeutów, licząc na to, że zyskają inspirację dla swojej pracy, poszerzą warsztat kompetencji; wszystkich zainteresowanych, mając nadzieję, że niniejsza publikacja stanowić będzie uzupełnienie naukowego dyskursu nad spektrum metod terapeutycznych i ich skuteczności.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 19878.IV.4 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 83-87 i bibliografie przy rozdziałach.
Książka jest zbiorem doświadczeń zawodowych i osobistych autorki. Opisuje w niej bowiem swoje doświadczenia, które zdobyła (i nadal zdobywa) jako matka niepełnosprawnego dziecka oraz jako terapeutka dzieci z głębokimi zaburzeniami w rozwoju. Jest to publikacja niezwykle cenna, gdyż większość książek dostępnych na rynku dotyczy zagadnień teoretycznych. Brakuje natomiast pozycji, która prosto, w zintegrowany sposób przekazywałaby podstawową wiedzę na temat wychowywania i wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego. Niniejsza książka znakomicie wypełnia tę lukę. Zawiera bowiem krótkie wprowadzenie teoretyczne, po którym następuje zasadnicza część książki - proste i czytelne wskazówki, jak pomóc dzieciom nauczyć się wielu umiejętności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu, oraz jasne procedury postępowania zweryfikowane w praktyce, a także postępowanie na wypadek problemów z zastosowaniem wskazanych procedur.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
All copies are currently on loan: sygn. 21309.IV.4 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 21308.IV.4 [Czytelnia B] (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again