22409
Book
In basket
Książka stanowi analizę jednej z najistotniejszych zmian we współczesnej filozofii nauki: przejś­cia od idei nauki wolnej od wartości do idei nauki nasyconej wartościami. Uznanie nasycenia nauki wartościami to zarazem uznanie, iż sądy wartościujące (wartościowania) są konstytutywnym elementem badania naukowego, a nauka ma wsobny wymiar aksjologiczny. Na tle ideału nauki wolnej od wartościowań autorka przedstawia dwa przełomowe kroki w kształtowaniu się idei obecności wartościowań w nauce: uznanie, iż obecne są w niej wartościowania poznawcze, oraz uznanie, iż obecne są także wartościowania pozapoznawcze, ale nie zagraża to ani racjonalności, ani obiektywności nauki. Następnie autorka analizuje trzy współczesne koncepcje systematycznie wyjaśniające źródła, miejsce i rolę wartościowań poznawczych i pozapoznawczych w strukturze nauki: Evandra Agazziego, Hugha Laceya i Helen Longino. Analiza ta kończy się wnioskiem, że żadna z tych koncepcji nie może być uznana za zadowalającą - zbudowanie koncepcji aksjologicznego wymiaru nauki pozostaje wciąż otwartym projektem badawczym. Rozważania nad wymienionymi koncepcjami pozwalają natomiast wskazać metodologiczno-filozoficzne ramy dla takiego projektu.
Media files:
Availability:
Biblioteka Główna. Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 7504.II.1 [Czytelnia A] (1 egz.)
Notes:
General note
Streszcz. ang. Spis treści także ang
Bibliography, etc. note
Bibliogr. s. 373-383. Indeks.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again